Docència

Visita dels estudiants de Teknós a Barcelona Computing Center

Estudiants de Teknós visiten el Barcelona Supercomputing Center

19.10.2023

Dilluns passat l’alumnat del CFGS de Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma del centre Teknós del Campus Professional de la UVic-UCC va visitar el  BSC-CNS, Barcelona Supercomputing Center. Aquest centre d’investigació multidisciplinària de referència acull infraestructures d’altes prestacions que estan al servei de tota la comunitat científica. El BSC-CNS és un consorci públic format per la Generalitat de Catalunya (Departament de Recerca i Universitats), el Gobierno de España (Ministerio de Ciencia e Innovación) i la Universitat Politècnica de Catalunya (Barcelona TECH).

Durant la visita els estudiants van poder veure els espais on s’ubiquen els dos superordinadors, el MareNostrum 4 (inaugurat el 2006) i el MareNostrum 5 (que està previst que entri en funcionament aviat). El MareNostrum 4 està instal·lat a la nau central de la capella de l’església de la Torre Girona de Barcelona (actual Rectorat de la UPC) dins d’una immensa caixa de vidre. Per altra banda, el MareNostrum 5 s’ubica a l’edifici annex i ja és un superordinador vint-i-cinc vegades més potent que el MareNostrum 4. Aquesta nova infraestructura pertany al Top 5 de la xarxa dels vuit superordinadors que formen part del Pla Euro HPC de la Unió Europea, iniciat el 2018.

­­­­La visita va consistir en una explicació dels conceptes bàsics per entendre què és un supercomputador i poder conèixer allò que tenen de semblant als ordinadors comuns i també les grans diferències que els fan únics. També van veure que l’espai està disposat com un centre de processament de dades amb els computadors organitzats en armaris i van observar l’esforç energètic que suposa mantenir tota la infraestructura en una temperatura òptima per al seu funcionament correcte. Els alumnes també van assistir al visionament d’un vídeo que va explicar el tipus de projectes que es beneficien dels supercomputadors.

Les explicacions que es van fer durant la visita van permetre comprendre la importància de les comunicacions internes entre nodes del computador, un dels punts tècnicament més complicats i que marca els límits de com de gran pot arribar a ser un supercomputador que sigui òptim.

El MareNostrum 4 i 5 són estructures de computació d’altes prestacions i són acceleradors de la ciència i l'enginyeria. En aquests moments el supercomputador té una capacitat de 340 Peta Flops, 340.000.000.000.000.000 d'operacions de computació per segon i 200 milions de GB de memòria. Durant el 2022 més de 60 grups de recerca hi han fet projectes, s'hi han executat més de 1.000 milions d'hores de processador, i hi han treballat 1.000 persones, 800 de les quals són investigadors d’Europa i del món. I amb un pressupost d’uns 50 M€.

La recerca al BSC-CNS té un impacte multidisciplinari en projectes d'energia, ciències socials, química, ciències ambientals, medicina, física i astronomia, enginyeria, bioquímica, genètica i biologia molecular, ciències de la Terra, matemàtiques, ciències de la computació, ciència dels materials, i ciències agrícoles i biològiques.

Les capacitats úniques del BSC-CNS han propiciat que sigui un element clau en la iniciativa Destination Earth (DestinE) de la Unió Europea, que desenvoluparà els anomenats bessons digitals de la Terra amb l’objectiu que ajudi a predir els efectes del canvi climàtic i augmentar-ne la resiliència.