Conferència Salvador Simó

450 assistents en una conferència internacional online de Salvador Simó sobre Teràpia Ocupacional Ecosocial

02.12.2020

El professor de Teràpia Ocupacional de la Facultat de Ciències de la Salut i Benestar de la UVic i investigador del CESS, Salvador Simó, va impartir el dia 27 de novembre  la conferencia "Teràpia Ocupacional Ecosocial", convidat per la Universitat del Gran Rosario d'Argentina. L’acte va tenir una audiència de 450 assistents en línia, procedents de països d'Amèrica llatina, els Estats Units, Espanya i Catalunya.

Durant la primera part de la conferència Simó va exposar la necessitat de desenvolupar una teràpia ocupacional ecosocial en l'actual marc de greu crisi social i mediambiental, alhora que va formular els principis teòrics d'aquesta disciplina. A la segona part es va centrar en projectes d'acció-recerca que s'han desenvolupat des del grup de recerca de Salut Mental i Innovació Social, i que integren les praxis socials amb les de salut i mediambientals. Aquests projectes comparteixen la finalitat de generar ocupació significativa i ben remunerada (en un context marcat per l'atur i la precarietat laboral) a partir d¡activitats que tinguin un impacte positiu en el medi ambient i ajudin en la lluita contra el canvi climàtic.

Un d’aquests projectes és el de Sostenibilitat Humana Ecològica i Social, basat en la recuperació d'espais naturals d'alt valor ecològic i de parcs naturals, desenvolupat amb persones en greu situació d'exclusió social al parc natural del Montseny. En aquest cas es van poder contractar persones sense llar, que van poder començar un procés d'inserció social. En aquest sentit, les recerques desenvolupades manifesten el valor positiu de les tasques portades a terme en el medi natural en la salut dels participants, així com en el seu sentiment de pertinença i de contribució al benestar de la comunitat.

La teràpia ocupacional ecosocial permet integrar les necessitats socials, sanitàries i mediambientals de manera es poden abordar de manera conjunta dues problemàtiques en el context actual de crisi econòmica.