Imatge de la mostra A de Carlemany, S de Segimon Serrallonga

A de Carlemany, S de Segimon Serrallonga

Des d’aquesta setmana es pot visitar a la Biblioteca de Miramarges l’exposició "A de Carlemany, S de Segimon Serrallonga", que commemora dues efemèrides importants per a la Biblioteca. D’una banda, els 25 anys del reconeixement de la Universitat de Vic per part del Parlament de Catalunya, i de l’altra, els 20 anys de la mort de Segimon Serrallonga, escriptor, editor, professor i director de la Biblioteca. "Aquesta mostra vol ser un reconeixement a un dels professors, que amb el lideratge de Ricard Torrents, va iniciar l’Escola Universitària de Mestres Jaume Balmes de Vic, fonament de l’actual universitat, de la qual es commemora el 25è aniversari", explica Gemma Mascaró, directora de la Biblioteca.

Serrallonga va idear la divisa «Scientiae patriaeque impender vitam» i l’emblema amb motiu del reconeixement de la Universitat. Ricard Torrents, en el número de Miramarges dedicat a Segimon Serrallonga per la seva jubilació, i que es recupera en aquesta mostra, explicava que “l’aportació de Serrallonga a la UV m’agradaria que es mesurés i es fes visible en l’emblema que ell va acceptar, amb entusiasme «poiètic», de crear per a la nostra institució". I afegia que "un emblema és el signe visible d’una idea invisible. És la representació d’un projecte que va cap a l’acompliment. Ningú com Segimon Serrallonga podia de tan endins del projecte de la UV copsar-ne l’abast ideal i donar-li forma visible. Ningú com ell podia de tan a prop expressar la idealitat de la institució educativa que restablíem en aquesta nostra ciutat de Catalunya, un país en projecte al cor de l’Europa en projecte.”

En els apunts, que es conserven al Fons Segimon Serrallonga de la Biblioteca, i que es poden veure en l’exposició, argumenta què li va servir com a inspiració. Per a l’emblema, va triar la «A de Carlemany», que parteix d’un reliquiari del segle XI o XII, en forma de A, regal de l’emperador Carlemany a l’abadia de Santa Fe de Concas a Occitània. “Lletra i figura Imperatrix et Domina, que a més de recordar els orígens carolingis de Vic, és una A sense travesser i, així, simbolitza els coneixements que creixen i conflueixen sense carències ni censures vers el vèrtex del saber i d’allà, com els raigs del sol ixent, s’expandeixen per l’univers il·limitat de les intel·ligències humanes”, recull el document.

L’arquitecte Manel Anglada va fer el disseny de la «A de Carlemany» que es troba al terra del vestíbul de l’edifici F del campus de Miramarges. Es va inaugurar el desembre de 1996. Per a la divisa que acompanya l’emblema se serví del vers II, 381 de la Farsalia de Lucà, un dels poemes més llegits a les escoles de l’Europa antiga, que Serrallonga va recompondre com a: «Scientiae patriaeque impender vitam» (esmerçar la vida al servei de la Ciència i de la Pàtria). "L’emblema i la divisa encara són presents a la institució. Tant les medalles amb les quals es distingeixen els doctors honoris causa de la UVic-UCC, com les que llueixen els doctors en els actes d’investidura tenen gravada la divisa. L’emblema el trobem en el diploma i llibret dels doctors honoris causa i en altres publicacions de la Universitat", recorda Mascaró.

En l’exposició també es poden veure alguns dels llibres que va consultar per documentar-se.