Albert Altés, autor del llibre Som Virus

Arriba a les llibreries 'Som Virus' d’Albert Altés, guanyador del primer premi d’assaig Ricard Torrents, d’Eumo Editorial i la UVic-UCC

11.11.2021

Som Virus és un llibre de divulgació escrit per Albert Altés i publicat per Eumo Editorial. Aquesta obra, que ja està a la venda a les llibreries, és la guanyadora del primer premi d’assaig Ricard Torrents, organitzat per Eumo Editorial juntament amb la Universitat de Vic- Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). La presentació es farà el pròxim 18 de novembre a la Casa del Llibre de Rambla Catalunya.

Els virus, una part de la nostra biologia

Albert Altés es va especialitzar en hematologia a l’Hospital de Sant Pau de Barcelona i ha compaginat la pràctica clínica amb la recerca i l’activisme social. Actualment és professor a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i cap del servei d’Hematologia a la Fundació Althaia de Manresa.

Som Virus Altés ha volgut explicar d’una manera entenedora i planera la funció dels virus al llarg del temps, des de l’origen de la vida fins als nostres dies, i el paper que han tingut com a motors de l’evolució, com a creadors de nous gens i com a generadors de diversitat. El llibre comença situant el lector en la naturalesa dels virus i el paper d’aquests en el cos humà i en la formació de l’ADN.

Seguidament, Altés explica el rol que els virus juguen en la medicina, no només com a creadors de malalties sinó també, i sobretot, com a agents per combatre afeccions: “És cert que inicialment vam conèixer els virus pels estralls que provoquen, però avui sabem que els beneficis que ens han aportat són infinitament més grans que els danys que ens han causat”, explica l’autor.

El llibre remarca la importància de la curiositat en la investigació i recerca científica, i en el descobriment de virus i dels efectes que aquests tenen en els éssers humans. Segons Altés, “La tafaneria ens mata, no ho podem evitar. I els sentiments també. Però són aquesta tafaneria i aquests sentiments els que ens motiven a continuar estudiant, investigant, experimentant i aprenent”.

Reivindicant el gènere de l’assaig en català

Som virus és l’obra guanyadora del primer premi d’assaig Ricard Torrents, que convoquen Eumo Editoral i la UVic-UCC amb l’objectiu de promoure el conreu i la difusió del gènere d’assaig en llengua catalana. Aquest premi ret homenatge a Ricard Torrents, assagista, traductor i crític literari, especialitzat en el poeta Jacint Verdaguer i impulsor de la UVic-UCC de la qual fou el primer rector, a més de fundador d'Eumo Editorial.

El jurat del premi, el veredicte del qual es va conèixer el passat mes de juny, estava format per Marina Subirats, Jordi Amat, Pilar Godayol, Xavier Antich, Marina Subirats, Francesc Codina, Cristina Pujades i Blanca Llum Vidal. En l’acte de lliurament del premi, al Palau Robert de Barcleona, Marina Subirats, la portaveu del jurat, va explicar que a més de la temàtica, van valorar l’obra “que posa en relleu les aportacions que les dones han fet a la ciència al llarg de la història”.

Dates de presentacions de Som Virus

Des d’aquesta setmana el llibre ja es troba a  la venda a les llibreries. Som virus es presentarà el 18 de novembre a les 19:00 h a la Casa del Llibre (Rambla de Catalunya, 37. Barcelona). L’acte comptarà amb la presència de l’autor, que conversarà sobre el paper dels virus en la nostra evolució amb l’actor Pep Parés, conegut pel seu rol de Capità Enciam. Cal reservar plaça a eumoeditorial@eumoeditorial.com.

Durant les pròximes setmanes i mesos el llibre també es presentarà en altres punts del territori:

• El 22 de novembre a l’Hospital de Sant Pau a les 17:00 h i on l’autor conversarà amb la doctora Marina Geli sobre el paper dels virus en la nostra evolució.
  • El 29 de novembre a l’Hospital Sant Joan de Déu de Manresa a les 17:00 h.
  • El dia 10 de desembre a les 13:00 h Altés presentarà el llibre a la Facultat de Medicina de la Universitat de Vic, on també és professor.
  • El dia 15 de febrer a la llibreria Parcir de Manresa a les 19:00 h.
  • El 2 de març l’autor participarà en les Lectures en conversa de la UVic-UCC.

Per més informació es pot consultar l’agenda de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya o al correu eumoeditorial@eumoeditorial.com.