Recerca

Inauguració de l'exposició Dimonis

Arriba a Vic l’exposició 'Dimonis' com a tret de sortida a l'onzè col·loqui internacional Verdaguer

08.11.2021

Des d'aquest dimecres i fins el proper 8 de gener es podrà visitar a la Pietat de Vic l’exposició DIMONIS. Ex-orcismes i in-orcismes de Verdaguer de cabosanroque. La mostra s'ha inaugurat coincidint amb la celebració de l’onzè col·loqui internacional Verdaguer, que s’ha estrenat avui a Barcelona i que es desplaçarà a Vic i a Folgueroles aquest divendres i dissabte.

L’onzena edició del col·loqui internacional Verdaguer, titulat ‘Verdaguer: apropiacions i presències’, tractarà durant tres dies de com s’ha apropiat, recuperat i llegit Verdaguer al llarg dels segles a través de l’art, la música, els estudis, la crítica, la poesia, la novel·la, la biografia, la traducció o el marxandatge. El programa s'ha inaugurat avui a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) a Barcelona, continuarà demà a la UVic i es tancarà dissabte a Folgueroles, amb la presència del rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños.

El col·loqui compta, entre els seus ponents, amb l’eslovè Marijan Dovic, que parlarà dels sants culturals europeus, condició en la qual col·loca Verdaguer —un cas de poeta nacional canonitzat com a sant cultural per la comunitat catalana— i amb l’alemany Roger Friedlein, estudiós de la poesia èpica, que farà la ponència sobre L’Atlàntida i Canigó. Hi haurà taules rodones o diàlegs amb creadors, escriptors i artistes diversos: Neus Borrell (cantant), Albert Gusi (artista visual), Àlvar Valls (novel·lista) i Roser Carol, Albert Naudín (productor de cinema), Pep Paré (dramaturg), Lluís Soler (actor) i Laia Torrents (artista sonora). També l’artista Jordi Cerdà comentarà el seu ʻHomenatge a Bölckin i Verdaguerʼ.

No hi faltarà, com a cloenda, un repàs de la recuperació dels estudis verdaguerians a càrrec de Ramon Pinyol, un dels fundadors de la Societat Verdaguer en el si de la Fundació Universitària Balmes, o la projecció, com a reconeixement a Ricard Torrents, primer president de la Societat, del documental ʻRicard Torrents, memòria viva: «La literatura i el descobriment de la pàtria mítica»ʼ.

Vegeu el programa i el cartell amb imatge de Perejaume.

Inaugurada l’exposició Dimonis. Ex-orcismes i in-orcismes de Verdaguer, de cabosanroque

L’exposició itinerant Dimonis. Ex-orcismes i in-orcismes de Verdaguer de cabosanroque es va inaugurar ahir, a l’Església de la Pietat de Vic (Vicpuntzero), en un acte que va comptar amb la presència de la vicerectora d'Ordenació Acadèmica, M. Àntels Pinyana. La mostra gira al voltant de les anotacions preses per Jacint Verdaguer durant les sessions d’exorcisme que va practicar a Barcelona a les acaballes del segle XIX.

La instal·lació sonora i visual és una creació del duet artístic cabosanroque, format per Laia Torrents i Roger Aixut, que han coproduït juntament amb el Festival Temporada Alta, el Grec Festival, el Centre Cultural La Filature Scène-National de Mulhouse, la Fundació Lluís Coromina i la Fundació Jacint Verdaguer. Es podrà veure a Vic fins al 9 de gener del 2022.  El projecte d’art sonor de cabosanroque se serveix dels quaderns de Jacint Verdaguer escrits entre els anys 1890 i el 1892 mentre participava en sessions d’exorcismes en un pis de Barcelona, per reflexionar sobre el fenomen de la possessió i les seves implicacions socials, estètiques, antropològiques, biològiques i fins i tot teatrals. Els pensaments de Verdaguer sorprenen per la seva profunda actualitat que, amb la situació provocada per la pandèmia, ressonen encara amb més contundència.

Jacint Verdaguer (1845-1902) el poeta romàntic per antonomàsia de la literatura catalana, autor d’obres cabdals com Canigó i L’Atlàntida, decideix, en el punt més àlgid de la seva trajectòria, arriscar una vida d’èxit i privilegis, per dedicar-se als més desvalguts de la societat. Ho fa a la Barcelona finisecular del XIX, en un moment de gran crisi social, també a Europa i arreu. Corrents com l’espiritisme, l’anarquisme, el comunisme, el darwinisme, Nietzsche i Freud irrompen en una societat plena de desigualtats i que busca respostes: el món sencer bull, i l’església catòlica es veu qüestionada per molts fronts.

És en aquest moment quan el poeta comença a participar en sessions d’exorcismes, que compila en quatre quaderns. El conjunt d’aquests textos no té forma acabada de llibre ni tampoc títol. De fet, els quaderns no es van publicar fins al 2002, cent anys després de la mort del poeta. El 2014 Edicions Verdaguer recupera les notes de Verdaguer al llibre DIMONIS. Apunts de Jacint Verdaguer a la Casa d’Oració en una nova edició comentada pel també poeta Enric Casasses.

Aquests apunts, sota la revisió, interpretació i mirada de l’escriptor català contemporani esdevenen la llavor d’aquest projecte expositiu de cabosanroque: DIMONIS. La proposta de cabosanroque és acostar-se al Verdaguer més desconegut i allunyat de l’èxit literari, i rellegir-lo contextualitzat i des de la contemporaneïtat, fent-ne una interpretació lliure a partir d’un nou terreny entre què és sonor i què és visual. La mostra continuarà la seva itinerància a partir del març a L’Espai d’art Can Manyé d’Alella i posteriorment al Museu de Granollers, al Centre d’Art de Tarragona i al Museu d’Art de Cerdanyola.