Comunitat Universitària
Comunitat Universitària
Els estudiants internacionals del segon semestre ja són a la UVic-UCC, a punt per reprendre el curs

Arriben a la UVic els estudiants internacionals del segon semestre en un curs marcat per la covid-19

28.01.2021
Share

La mobilitat internacional és un dels grans valors afegits que ofereixen les universitats per complimentar els seus estudis. Malgrat la pandèmia, hi ha alumnes que no es queden a casa, decideixen fer les maletes i viure una aventura a l’estranger. Aquesta setmana han arribat a la UVic bona part dels 32 estudiants internacionals que cursaran aquí el segon semestre d'aquest curs. Procedents d’Europa i Sud-Amèrica, aquests alumnes s’afegeixen als 25 que ja són aquí des del setembre. Durant aquesta setmana l’Àrea de Relacions Internacionals ha organitzat els Orientation Days, una sèrie d’activitats per donar la benvinguda als estudiants i presentar-los la Universitat, els seus serveis i l'entorn.

Sessions informatives i tallers d’idiomes per integrar-se

Els Orientation Days d’enguany van començar aquest dimecres, amb sessions informatives en què es van explicar les nocions bàsiques de les oficines i els serveis de la Universitat, es va fer un tour pels edificis Miramarges i Torre dels Frares, i representants dels Mossos d’Esquadra van oferir una xerrada sobre seguretat.

Aquest dijous els estudiants s'han reunit amb els coordinadors acadèmics de les facultats on faran classe, fet que els ha permès resoldre dubtes més concrets relacionats amb la seva matrícula, documentació o horaris. Per demà divendres hi ha programada una visita guiada per la ciutat de Vic i una sessió d’interculturalitat per normalitzar encara més la barreja cultural dins les aules. Entre totes aquestes activitats, alguns dels estudiants estrangers ja han pogut conèixer els mentors que els guiaran durant la seva estada a Vic, un pilar fonamental per contribuir a la seva integració i fer-los l’estada més agradable.

A més, durant aquestes jornades de benvinguda, els estudiants cada dia fan una classe de dues hores de llengua castellana. Més endavant també faran un taller de català i cultura catalana.

Els anys anteriors, els Orientation Days duraven una setmana i estaven plens d’activitats lúdiques, on també participaven els estudiants mentors de la UVic. En aquesta ocasió, i a causa de les restriccions de mobilitat i aforament, les accions s’han reduït a tres dies i s’han cancel·lat aquelles activitats lúdiques que podrien comportar algun risc de contagis. Alhora, les xerrades de presentació es poden seguir també en línia. 

Ganes de descobrir l’entorn i fer nous amics

Els alumnes que acull la UVic aquest semestre són principalment de la Facultat d'Empresa i Comunicació, tot i que també n’hi ha de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes i de la Facultat de Ciències i Tecnologia. Lina Zuccherelli, estudiant de Comunicació Audiovisual de la Pontificia Universidade Católica do Paraná, Brasil, ha explicat que la seva intenció inicial era venir el primer semestre, però va deixar passar un temps esperant una situació millor. “Encara que el moment no és el millor, no volia perdre l'oportunitat de venir a Vic, conèixer gent i un entorn nou. M’encanten la llengua catalana i castellana i tinc ganes de descobrir la història del territori”, afirma.

Malgrat la reducció al mínim de les classes presencials, Zuccherelli farà cinc de les seves vuit assignatures a les aules perquè es tracta de matèries pràctiques. Igual que ella ho farà Agustina Wrobleski, alumna de la Universidad Nacional de Quilmes, Argentina, que ha vingut a la UVic-UCC perquè, segons ha explicat, “tinc molta curiositat per conèixer la cultura europea, espanyola i catalana. Tinc familiars a Barcelona i estar a prop d’ells era l’excusa perfecta per emprendre aquesta aventura”. Pel que fa la branca d’empresa, Raoul Joosten, estudiant de la Fontys Hogescholen holandesa, ha explicat que té moltes ganes de fer activitats i gaudir de l’entorn universitari. “Després de sis mesos lesionat i de la pandèmia necessitava sortir de casa. És la primera vegada que viuré sol i estic ansiós per conèixer gent, l’entorn i, sobretot, passar-ho bé”, conclou.

Si bé la matrícula d’estudiants amb mobilitat internacional ha baixat substancialment respecte anys anteriors, l’experiència dels alumnes que ja van venir per cursar el primer semestre ha estat molt positiva. A través del programa Mentor i del seguiment fet per l’Àrea de Relacions Internacionals (ARI) i de les unitats internacionals de cada facultats, Gina Morcillo responsable de mobilitat incoming, destaca que s’ha viscut "un ambient més familiar". “S’ha creat més pinya entre els mentors i els altres estudiants perquè els grups han estat més reduïts. Fins i tot hi ha estudiants que han demanat allargar l’estada tot el curs”, explica.

Un canvi de paradigma en la mobilitat internacional

La directora de l’Àrea de Relacions Internacionals, Mercè Prat, assenyala que en mobilitat internacional hi ha hagut un canvi de paradigma. “Davant d’aquesta nova situació, ens hem vist obligats a actuar amb molta celeritat: saber quina situació tenim a casa per als estudiants que venen, i quina situació hi ha fora per als estudiants que se’n van”, explica. Per tal de conèixer en quina situació sanitària es troben els països i les universitats d’origen i destí d’estudiants, la comunicació s’estableix a tres bandes, a través de l’International Campus Support Point. A banda de l’Àrea de Relacions Internacionals, hi participen les unitats d’Internacionalització de les facultats i les universitats i institucions partner de l’estranger. Segons Prat, “aquest mecanisme és clau perquè ens permet tenir una relació estreta i donar suport a totes les persones que participen en programes de mobilitat internacional”, ha explicat.

A banda d’això, Prat destaca l’impuls que aquesta situació suposa per a la mobilitat en línia, que “era una modalitat que la Comissió Europea començava a treballar i ara s’accelera, perquè ofereix a alumnes que tenen pocs recursos poder estudiar en una universitat lluny de casa a través d’un ordinador”. Així doncs, malgrat el canvi de paradigma i l'obligatorietat d’adaptar-se a nous entorns, la lectura de Mercè Prat segueix sent positiva. “Aquesta situació caracteritzada per un alt nivell d’incertesa ens ensenya a treballar d’una manera diferent, i ens fa sobreposar-nos a entorns de dubtes i confusions on mai ens havíem trobat”, argumenta Prat segons la qual "la mobilitat internacional continua essent el valor afegit que era". 

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns