apunt vell

Bonaventura Clotet: 'Amb la vacuna del VIH reeduquem el sistema immunitari perquè reaccioni a totes les variants virals presents al cos infectat'

02.03.2017

Prop de 300 persones van assistir dimarts al migdia a la conferència que va impartir, a l’Aula Magna de la UVic, el doctor Bonaventura Clotet, director i investigador de la Càtedra de la Sida i Malalties Relacionades. A partir del títol de “L'eradicació de la sida ara és possible”, Clotet va repassar els fonaments de la malaltia i va parlar dels darrers avenços que s’han dut a terme en la lluita per la seva curació.

Bonaventura Clotet va repassar, durant la ponència, les diferents estratègies per curar el VIH que contemplen actualment diverses línies de recerca, i es va centrar en la investigació per a la creació d’una vacuna terapèutica, que ell mateix ha dirigit, i els primers resultats de la qual es van presentar fa tot just unes setmanes. Per explicar de forma gràfica els objectius d'aquest nou tractament, el conferenciant va comparar el VIH amb un incendi: “Si li tires aigua, és a dir li apliques un tractament, apagues el foc, però sempre queden les brases latents que es poden tornar a encendre, i això és el passa quan el pacient deixa de prendre els actuals antiretrovirals”, va dir Clotet.

La vacuna terapèutica, per contra, activa el sistema immunològic per atacar directament el VIH i en paraules de Clotet, “reeducar el sistema immunitari perquè reaccioni a totes les variants virals presents dins el cos infectat” que, un cop vacunat, “fa innecessària la presa d'antiretrovirals”. De fet, mentre amb els tractaments convencionals el virus es reactiva després d’un període d’entre quatre i vuit setmanes sense medicació, amb la vacuna ja s’ha demostrat que això no passa: “De moment ja hi ha cinc persones que acumulen més de 12 setmanes sense haver de prendre antiretrovirals, i una que ja hi ha estat 28 setmanes”, va detallar Clotet, que es va declarar convençut de la màxima “si una persona és curable, tota la malaltia és curable”.

El rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, va presentar el ponent, a qui va definir com "una persona que coneix bé els límits de la ciència mèdica i també els límits personals i socials que afronten les persones infectades per la sida”. El rector, que va presidit l’acte emmarcat en la celebració del 20è aniversari de la UVic, va repassar algunes de les principals fites assolides per la Universitat els darrers anys, entre les quals la federació de la UVic amb Manresa o l'obertura de seus a Granollers i a Barcelona, i va dir que la culminació d'aquests primers vint anys “serà tenir l'assignació de les places per començar a impartir el Grau de Medicina el curs vinent”. Per Montaña, “ara és l'hora de rellançar el projecte per a les joves generacions que pugen amb nous hàbits, noves perspectives, noves tecnologies i noves propostes de formació i de vida”.

El Dr. Clotet és llicenciat en Medicina per la UAB i doctorat el 1981 per les seves investigacions sobre marcadors pronòstics per a malalties del teixit connectiu. És cap de la Unitat de VIH de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol a Badalona, director de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, i codirector del Programa HIVACAT de Recerca de la Vacuna de la Sida. És professor associat de la UAB i dirigeix el Màster Universitari Oficial en Patogènesi i Tractament de la Sida. A més, és director de la Càtedra de la Sida i Malalties Relacionades de la UVic-UCC des del 2013.