Recerca

Carme Sanmartí coedita "Episcopus", un llibre sobre el bisbat de Vic i l'Església a Catalunya en el context europeu

10.03.2021

La UVic i l’Institut de Ciències Religioses de Vic acaben de publicat el llibre Episcopus. El bisbat de Vic i l'Església a Catalunya en el context europeu, un recull de les contribucions al simposi que, amb el mateix nom, va organitzar el Bisbat de Vic el 2017 amb la col·laboració de la Universitat. El simposi va ser el colofó a un conjunt d’activitats eclesials de tota mena que, en el marc del projecte Episcopus, es van organitzar durant quatre anys (2015-2018) em memòria de quatre bisbes de Vic i de quatre efemèrides que en propiciaven el recordatori i commemoració: Els 1.500 anys de l'esment del primer bisbe conegut de la diòcesi, Cinidi (517), el mil·lenari de l'ordenació episcopal del bisbe Oliba (1018), el bicentenari de la mort del bisbe Francesc Veyan i Mola (1018) i el centenari de la mort del bisbe Josep Torras i Bages (1916).

La professora emèrita de la UVic-UCC, Carme Sanmartí, és una de les curadores de l’obra juntament amb Marc Sureda, de l'Institut Superior de Ciències Religioses de Vic. Segons expliquen els dos editors en la presentació del llibre, entre les activitats que es van dur a terme "era lògic plantejar-ne una de dedicada a contemplar la llarga trajectòria històrica d'aquest bisbat de la vella Europa, que les quatre efemèrides reunides resumien prou bé, encara que només fos pel fet de coincidir cadascun dels bisbes commemorats amb una de les etapes en què se solen dividir els darrers dos mil anys de la història d'Occident: les èpoques antiga, medieval, moderna i contemporània".

El volum està estructurat a partir de quatre grans blocs de coneixement: societat i política, art i patrimoni, pensament i educació i llengua i literatura. Entre tots ells recullen els continguts de les 9 ponències i les 23 comunicacions que van conformar el programa del simposi, que va reunir una vuitantena de persones entre el 29 de novembre i l’1 de desembre de 2017 i que, entre d’altres espais de la ciutat, va tenir lloc a la sala Segimon Serrallonga.

En paraules del rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, en el seu pròleg, "el llibre mostra la important contribució d'Episcopus al reconeixement del paper del bisbat de Vic en la història social, política, cultural, educativa i literària del país".  Per part de la UVic també van intervenir en la comissió mixta preparatòria del simposi el llavors vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Villà, i els professors Joan Soler, Ramon Pinyol, M. Àngels Verdaguer, Judit Molera, Santi Ponce i Irene Llop. Aquesta darrera també ha contribuir amb Sanmartí i Sureda en l’edició del llibre.