II Congreso Internacional Literatura y Franquismo: Ortodoxias y Heterodoxias

Cinc investigadores del GETLIHC participen en el II Congreso Internacional Literatura y Franquismo

26.10.2021

Del 19 al 22 d’octubre va tenir lloc a la Universidad d’Alcalá de Henares el II Congreso Internacional Literatura y Franquismo: Ortodoxias y Heterodoxias, el més rellevant d’aquest àmbit a nivell internacional. L’acte congressual, totalment presencial, va comptar amb l’aportació de les investigadores del GETLIHC (Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació), de la UVic-UCC, Mireia Canals, Pilar Godayol, Teresa Julio, Caterina Riba i Carme Sanmartí.

El dimarts 19 d’octubre Carme Sanmartí i Caterina Riba van pronunciar la comunicació “George Eliot en España durante el franquismo: religión, moral y censura”. El dijous 21, Pilar Godayol va presentar la comunicació “Feminismo censurado: Mujer y Sociedad (1969), de Lidia Falcón; Mireia Canals, “Mujer y censura cinematogràfica en la adaptación literaria de La fe (1947), de Florián Rey; i, Teresa Julio, “Preludio a la muerte, de Elisabeth Mulder, o cómo salvar la censura en tiempos difíciles”. Les investigadores també van moderar diverses taules: “Traducción y censura”, a càrrec de Caterina Riba;  “Censura y políticas de recepción”,  a càrrec de Pilar Godayol; i “Literatura catalana”, a càrrec de Teresa Julio.

Així mateix, les cinc investigadores van poder fer una estada a l’Archivo General de la Administración (AGA), d’Alcalá de Henares. Creat el 1969, l’AGA és hereu directe de l’Archivo de Simancas i del desaparegut Archivo General de Alcalá de Henares i custodia dos grans grups de fons: els de caràcter públic, en tant que documentació generada per les administracions de l’Estat, i els de caràcter privat, que acullen la documentació produïda per persones físiques o jurídiques.

Aquestes actuacions de recerca s’emmarquen en les activitats de la “Red de Estudios y Datos sobre la Edición Iberoamericana y Transnacional (RED-EDIT)” (2020-2021), amb el número de referència RED2018-102343-T, finançada pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.