Projecte entre el grau en Nutrició i MSF

Col·laboració entre el grau en Nutrició i Metges Sense Fronteres en el projecte ”Mother/Family MUAC approach – Pilot in RDC”

22.04.2021

El curs 2019-20, la UVic-UCC va establir un acord marc de col·laboració amb l'organizació Metges Sense Fronteres España per desenvolupar conjuntament un projecte acadèmic per dissenyar un protocol d’actuació per a la detecció de la desnutrició infantil i l'empoderament de les mares com a agents de salut per realitzar el cribratge i identificar, des del nucli familiar, la desnutrició aguda de les nenes i nens de la República Democràtica del Congo (DRC). Aquest protocol es va anomenar Mother/Family MUAC approach - Pilot in RDC.

La proposta de col·laboració va sorgir d'una participació de la professora Cristina Vaqué Crusellas, docent en el grau de Nutrició Humana i Dietètica de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic-UCC i investigadora del grup de recerca M3O, en el II Congrés d’Alimentació, Nutrició i Dietètica promogut per l’Acadèmia espanyola de nutrició i dietètica, celebrat a Madrid l’octubre de 2018, i de l’experiència i llarga trajectòria de la professora Carme Roure Pujol en la cooperació internacional i com a docent dels graus d’Infermeria i de Nutrició de la UVic-UCC, que va possibilitar la concreció de la proposta de col·laboració, la tutorització de l’estudiant participant i el seguiment del projecte amb Metges Sense Fronteres.

La il·lusió de les docents va culminar en una oportunitat significativa d’aprenentatge per a l’estudiant Marta Sampera Reig del grau de Nutrició Humana i Dietètica, que va participar activament en el desenvolupament del protocol de desnutrició que es va dur a terme a South-Kivu, República Democràtica del Congo. L'objectriu era avaluar la viabilitat de l’estratègia Family MUAC en entorns de Metges Sense Fronteres, augmentar la detecció precoç de desnutrició aguda en nens menors de cinc anys, i capacitar famílies en la detecció de desnutrició aguda.

L’estratègia es va poder implementar segons estava previst ja que va tenir una bona rebuda entre el personal sanitari i la comunitat. Es van fer 80 entrenaments a tots dos llocs amb 1.990 participants (d'ambdós sexes) i 1.798 MUAC distribuïts. La cobertura de les llars amb MUAC va ser del 86,8%. El 95% dels participants considera que l’estratègia és útil per a la comunitat. El 76,2% considera que l’ús dels MUAC és bastant fàcil i el 90,91% de les llars havien conservat bé els MUAC.

Aquest pilot va mostrar la possibilitat d’implementar l’estratègia en entorns de Metges Sense Fronteres, identificant la sensibilització i la formació com a aspectes clau per a la seva replicació amb èxit. També va permetre a diverses famílies controlar l’estat nutricional dels seus fills, cosa que permetia la detecció i derivació oportuna a nivell comunitari i que podria influir en les taxes de mortalitat.

Finalment, a l’edició d’aquest any del Metges Sense Fronteres Paediatric Days 2021, celebrada aquest mes d’abril, MSF España va presentar els resultats d’aquest treball esdevenint un dels 10 TOP pòsters de l’esdeveniment gràcies a la valoració rebuda durant el procés de revisió del treball.