Anna Sabata i Josep Burgaya
Josep Burgaya
Anna Sabata

Cooperar i aplicar criteris d'innovació i creativitat per assolir els ODS en el context universitari

17.06.2021

Les universitats han d’aplicar els principis de la sostenibilitat en tots els àmbits que els són propis i per fer-ho cal que cooperin entre elles i que apliquin criteris d’innovació i de creativitat. Aquestes són algunes de les conclusions a què han arribat els ponents de la jornada “Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a la Universitat”, que s’ha celebrat aquest matí en un acte híbrid des de l’Aula Magna organitzat pel grup de recerca Emprèn i la Facultat d’Empresa i Comunicació

La jornada tenia com a objectiu donar a conèixer els ODS a tota la comunitat universitària, posar sobre la taula algunes actuacions que ja s’estan duent a terme en el context de l’educació superior i reflexionar sobre el futur de les institucions acadèmiques en sintonia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. El degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, ha inaugurat la sessió afirmant que “les universitats, a més de proporcionar competències i coneixement al seu alumnat, han de formar ciutadans amb els valors que requereixen els reptes del món que ens ve”. En aquest context, ha dit, “estem obligats a aplicar els principis de la sostenibilitat en la docència i en tot el que fem”.

Fer conèixer els ODS a l’alumnat

La sessió ha comptat amb tres ponents que han aportat el punt de vista de tres universitats catalanes: la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Rovira i Virgili, i la mateixa UVic-UCC. La secretària general d’aquesta darrera institució, Anna Sabata Aliberch, ha estat, precisament, la primera a intervenir reconeixent que, com a universitat, “una de les preocupacions de la UVic-UCC es aconseguir que tota la comunitat, i sobretot l’alumnat, conegui els ODS, com a pas previ i necessari per poder actuar en conseqüència”.

En aquest sentit, Sabata ha explicat que una de les prioritats de la institució és que “quan l’estudiantat acabi el grau els conegui i hi pugui fer la seva pròpia aportació”. Precisament per afavorir-ho, la guia de l’estudiant ja vincula cada assignatura amb els ODS que hi estan relacionats, i en els TFG, TFM i tesis doctorals es demana a l’estudiantat que reflexioni sobre quins Objectius de Desenvolupament Sostenible connecten amb la seva recerca. Sabata també ha exposat altres iniciatives que la UVic-UCC té en marxa, com ara els projectes d’igualtat de gènere o l’Ecocampus, entre d’altres.

El repte de la transdisciplinarietat

Dídac Ferrer Balas, director del gabinet d’Innovació i Comunitat de la UPC, ha fet un èmfasi especial en la necessitat de “cooperar i avançar junts, tots els que formem part del món universitari, per aconseguir majors objectius”. “No és una cursa per veure qui fa més i millor”, ha dit. Per Ferrer, el gran repte de l’assoliment dels ODS és la transdisciplinarietat que suposen: “Ens hem de preguntar si les universitats estem realment preparades per afrontar aquests reptes i si tenim clar qui s’ha d’ocupar del diàleg amb els agents socials”, ha qüestionat el ponent segons el qual “falten nous models, nous perfils i sobretot molta creativitat i molt innovació”.

Ferrer també ha aportat alguns exemples de les iniciatives que la UPC va desenvolupant de manera alineada als ODS, com ara un pla impulsor del compromís social, estratègies d’acció climàtica o el desenvolupament del campus solar i iniciatives per fomentar la igualtat i la inclusió, entre d’altres.

Un full de ruta institucional

Finalment Joan Fuster, responsable de l’Àrea d’Impacte Social, Cooperació i Voluntariat de l’Oficina de Compromís Social de la URV, ha parlat del full de ruta d’aquesta universitat en relació als ODS i d’algunes de les accions que es duen a terme. Per a Fuster, el més important és “creure’ns els ODS i convertir-los en fulls de ruta institucionals”, perquè “alguns projectes petits poden esdevenir claus per a la comunitat si generen empoderament intern i ofereixen una bona projecció externa”.

Fuster ha exposat a tall d’exemple el projecte dels Horts Socials de la URV, uns espais d’interacció de la comunitat universitària i d’activitats docents que tenen en compte els problemes socials i mediambientals, i el projecte Vall de l’Hidrogen de Catalunya. Aquesta iniciativa pretén generar hidrogen de forma sostenible amb energies renovables per subministrar i potenciar indústries com l’automoció i el transport de mercaderies, però sobretot el sector químic.

La jornada estava adreçada als docents, a tot el personal investigador dels grups de recerca (i els seus col·laboradors interns i externs), i a tot l’estudiantat de grau, màster i doctorat, així com al personal d'administració i serveis. Aquest seminari s’ha organitzat gràcies a l’ajut concedit al grup de recerca Emprèn (SGR Consolidat) pel vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC i coincideix amb el temps amb l’exposició "Afrontant reptes globals. Els objectius de desenvolupament sostenible a la UVic-UCC", que ha impulsat la secretaria general de la Universitat i que es pot visitar a la Torre dels Frares fins el dia 15 de juliol.