Web de la Càtedra de Cures Pal·liatives

Creen una aplicació per a identificar de manera precoç les necessitats pal·liatives i l'estadi evolutiu de persones amb malalties i condicions cròniques avançades

07.10.2021

El programa NECPAL, pensat per identificar de manera precoç persones amb malalties cròniques avançades i necessitats d’atenció pal·liativa en serveis de salut i socials, acaba de posar en marxa l’aplicació NECPAL 4.0. La nova versió incorpora eines per a avaluar l'estat evolutiu en persones amb malalties o condicions cròniques avançades i amb necessitats pal·liatives seguint un procediment senzill, pragmàtic i molt fiable. L’anunci de la nova versió coincideix amb el Dia Mundial de les Cures Pal·liatives, que enguany es commemorarà aquest dissabte 9 d’octubre. Es calcula que a Catalunya hi ha més de 130.000 persones amb necessitats d’atenció pal·liativa a causa de malalties i condicions cròniques avançades com ara la fragilitat, la multimorbiditat, el càncer, la demència o les anomenades insuficiències orgàniques (respiratòria, renal, cardíaca i d'altres) que afecten a l'1,5% de la població i causen el 75% de la mortalitat.

El programa NECPAL (acrònim format a partir de la denominació de “necessitats pal·liatives”), l’ha desenvolupat la Càtedra de Cures Pal·liatives de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) al llarg de més d’una dècada. Liderat per Xavier Gómez-Batiste, director de la càtedra, compta amb la col·laboració de diversos investigadors i investigadores, i se centra en identificar les necessitats pal·liatives per a l’atenció integral i integrada en persones amb cronicitat avançada a partir de la creació i l’aplicació d’una eina, NECPAL, i l’ús de diferents recursos.

Disponible en més de deu idiomes
El perfeccionament de l’eina NECPAL ha derivat en la creació de l’app NECPAL 4.0, que és fruit de la millora i concreció de diversos paràmetres, d’afegir dimensions com ara la dels síndromes geriàtrics o símptomes i aspectes psicosocials, i de generar evidència sobre les necessitats de les persones identificades. Aquest instrument, disponible en més de 10 idiomes, ha demostrat la seva utilitat tant en la identificació, “com també en les necessitats pal·liatives identificades” i també “ha evidenciat la seva utilitat en la millora de la qualitat dels serveis”, explica Xavier Gómez-Batiste.

“L’app permet establir l'estat evolutiu dels pacients basada en determinats paràmetres que s’ha de complementar amb una avaluació multidimensional, amb la introducció gradual de mesures d’atenció pal·liativa, amb un procés gradual de planificació avançada i compartida de decisions, i amb una planificació d’atenció integrada”, afegeix el director de la càtedra.

El repte de millorar la capacitat d'identificar l'etapa evolutiva
Un dels objectius de la versió 4.0 ha estat millorar la capacitat d'establir l'estadi evolutiu per a cada persona identificada a partir de sis paràmetres clínics específics. Segons Gómez-Batiste, “és una contribució que considerem molt rellevant, pràctica, factible i que afegeix valor a l’aproximació pal·liativa original, ja que permet introduir de manera precoç i gradual les accions pal·liatives centrades en la millora de qualitat de vida”.

L’aplicació NECPAL 4.0 parteix de l’avaluació dels professionals i inclou avaluacions i diversos paràmetres fàcilment identificables a la pràctica assistencial. Aquest instrument es basa en un llistat per identificar les necessitats d’atenció pal·liativa i, posteriorment, poder elaborar un pla terapèutic. “Per tal d’assolir una atenció integral cal, entre altres coses, fer una avaluació multidimensional, avaluar l’estat de la malaltia, els seus valors i preferències, identificar i atendre la persona cuidadora principal, identificar i oferir professionals de referència i elaborar un pla terapèutic multidimensional”, especifica Góme-Batiste.

Un curs per a identificar precoçment les necessitats pal·liatives de persones amb malalties cròniques
Per aprofundir en aquest àmbit, la Càtedra de Curs Pal·liatives de la UVic-UCC també acaba de posar a disposició dels professionals sanitaris i socials el curs “Identificació de les necessitats pal·liatives per a la millora de l’atenció integral i integrada en persones amb cronicitat avançada”. L'objectiu és poder atendre aquestes persones de manera integral i integrada a tots els serveis. Aquest curs, al qual es pot accedir en línia, ofereix informació sobre el programa NECPAL, dirigit a aquelles persones que presenten algun tipus de cronicitat avançada, especialment amb alta fragilitat, multimorbiditat, demència en edat avançada i tot tipus de fallades orgàniques.