Cartell del programa Liverpool català

Dani Feixas estrenarà el documental el “Liverpool català” al Sense Ficció de TV3

28.06.2021

El director de cinema Dani Feixas, exestudiant de Comunicació Audiovisual i extècnic del departament d’Informàtica de la UVic, estrenarà el proper 13 de juliol el documental el “Liverpool català: boira, sants i rock and roll” al Sense Ficció de TV3. Considerada com una de les grans apostes d’aquest programa per posar punt final a la temporada, el documental es podrà veure en una preestrena que tindrà lloc el dimarts, 6 de juliol a les 19.00h al teatre Atlàntida de Vic.

El documental explora les causes del boom musical sorgit a finals dels anys vuitanta que va convertir Vic i la comarca d'Osona en el "Liverpool català". Grups com Duble Buble, el Último de la Fila, Loquillo y Los Trogloditas o Sau van esdevenir de referència a Catalunya des d’un punt de vista cultural i musical. Quaranta anys després, amb una nova fornada de músics encapçalats per Núria Graham, Oques Grasses, Txarango, Joana Serrat, els Catarres, Nyandú o La Iaia, aquest concepte torna a sonar amb força.

Gravacions guardades a l’arxiu de la UVic, base del documental

“El projecte va començar fa tres anys, a partir d’una entrevista que vaig fer a Ramon Ferrer i al periodista recentment traspassat, Toni Coromina, i arran d’uns reportatges que guarda l’arxiu de la UVic que es van enregistrar el 1987 per a una prova pilot d’emissions per al Canal 6 TV, quan encara no hi havia cap televisió local”, afirma Dani Feixas. Aquestes cintes conservades en Umàtic, creades des dels Estudis Universitaris de Vic i El 9 Nou, han sigut la base del projecte, un cop recuperades i digitalitzades. En el documental hi ha testimonis d’un i altre període com Pep Sala, Loquillo, Quimi Portet, Manolo García, Ramon Ferrer i Mari Martínez, de Duble Buble; Josep Simon i Jordi Vila, de Los Trogloditas; Joan Godayol "Gudi", de Karda Fàstik i professor de música; Núria Graham, Guillem Solé, de Buhos; Èric Vergés, Jan Riera i Roser Cruells, d'Els Catarres; Josep Montero, d'Oques Grasses; Joana Serrat, Ferran Orriols, Rubèn Pujol i Roger Orriols, de Nyandú; Andreu Ribas i Luca Masseroni, de Germà Aire; Ernest Crusats, de La Iaia; Alguer Miquel, de Txarango; Ferran Riera, Dani Rifà "Tremendu"; Guillem Ramisa, o Edu Vila i Aleix Vila, de Furguson, entre altres.

També hi són presents els periodistes especialitzats Lluís Gendrau, director de la revista Enderrock; Jordi Bianciotto, d'El Periódico; Josep Martín, del programa "Independents" d'iCat, a més de Toni Coromina, de La Vanguardia, i Jordi Gratacós, cofundador del Mercat de Música Viva de Vic, analitzen aquest fenomen musical osonenc amb perspectiva històrica i també com un dels centres més vius del mercat musical català.

El documental és una producció de Televisió de Catalunya en coproducció amb Astronaut Films i amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Director de cinema i documental

Dani Feixas és director de cinema i de documental. Graduat en Comunicació Audiovisual per la UVic-UCC, és màster en producció de sèries de ficció per l’Escola de Cinema EFTI, va treballar a la UVic al departament d’Informàtica donant suport a la docència i als alumnes en aplicacions multimèdia i Mac. Ha dirigit continguts per a Samsung, Reebok, Amazon, Netflix, Stradivarius, Atrápalo, Nestlé, Hornimans i una gran quantitat de vídeos musicals. Ha format part de campanyes premiades a Cannes, CdeC, Fiap, El Sol, entre altres. Ha escrit juntament amb Ernest Codina i Roger Carandell Cómo triunfar en YouTube i fou premiat en els premis Enderrock 2020 pel millor videoclip. Actualment treballa en la direcció de "París 1960".