Skip to main content

Recerca

Gil Pla, Joan Arumí, Albert Juncà

‘Des de la graderia’, el llibre que parla del paper de les famílies en l’esport educatiu

16.09.2020
Share

Què passaria si un dia en una aula, quan un nen o una nena acabés de donar el resultat d’un problema proposat per la mestra, de sobte se sentís un crit des del darrera que digués: “Sí senyor! Ben fet! Bravo!”, o bé “Apa aquí! Que malament!”. Doncs això tan poc habitual en una aula, és un fet que passa sovint a les graderies dels camps esportius on es practica l’esport formatiu o de base.

El llibre Des de la graderia, editat per l’Editorial Eumo, mostra amb un llenguatge planer i farcit d’anècdotes la complexitat del procés d’aprenentatge esportiu des d’una vessant pedagògica i sociològica, i quin és el paper que han de jugar els pares, els clubs i els entrenadors per tal que compleixi verdaderament aquesta funció educativa. A quin club he d’apuntar el meu fill i per què? Què he de fer si el vol fitxar el Barça? Què se suposa que han de fer els pares a les graderies? 

Els tres autors afirmen que “si l’esport no condueix a la felicitat, potser no té gaire sentit apuntar-hi els fills”, i que l’esport educatiu ha de servir per passar-ho bé, aprendre i créixer en responsabilitats i voler fer les coses millor cada dia. Per això, els autors reivindiquen el paper dels pares a l’hora de mantenir el fràgil equilibri entre plaer, competició i aprenentatge. 

Sobre els autors

Joan Arumí, Albert Juncà i Gil Pla són companys i professors del departament de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de la UVic-UCC. A més d’haver viscut l’esport des de la pràctica esportiva i des de la classe, darrerament també ho fan com a pares. Segons Joan Arumí, la idea de fer aquest llibre va sorgir “de les moltes xerrades on hem compartit anècdotes de l’esport dels nostres fills i de l’entorn professional, que ens han permès entrelligar reflexions sobre l’esport des d’una perspectiva educativa” i afegeix que “és un bon llibre perquè la reflexió sobre l’àmbit esportiu agafi musculatura”. 

Per la seva banda, Albert Juncà, posa èmfasi en la capacitat que té l’esport per millorar l’autoestima dels nens i nenes. “La mainada necessita i cerca reconeixement”, afirma, “i el fet que els pares siguem a les graderies és una manera de dir-los que som allà, que el nostre temps el volem destinar a veure’ls, a compartir l’experiència esportiva amb ells”. 

L’últim dels autors, Gil Pla, afirma que el llibre va dirigit als pares, però també a tots els col·lectius que formen part del fet esportiu com clubs, entrenadors, directius i aficionats. “També ens dirigim als integrants dels clubs, més enllà dels pares, perquè les persones que conformen els clubs son clau en la qualitat del producte esportiu que ofereixen. I és que com més bona sigui la sintonia entre el club i els pares, més bona serà l’experiència esportiva de tots”.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns