Recerca

alcohol té més riscs que beneficis - Julio Basulto

Desmitificant les virtuts de la copa de vi al dia, en un congrés nacional sobre medicina interna

02.12.2021

Julio Basulto, dietista i nutricionista i professor de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, va participar en el 42è Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Medicina Interna (SEMI) i el 37è Congrés de la Societat Gallega de Medicina Interna (SOGAMI) celebrats entre el 24 i 26 de novembre al Palau d’Exposicions i Congressos de Galícia, a Santiago de Compostel·la (A Coruña). Basulto va ser un dels participants a la taula rodona “Alcohol i risc cardiovascular”, on els experts que van intervenir-hi van coincidir en el fet que el risc cardiovascular pel consum d’alcohol és molt més gran que el suposat benefici que s’atribueix a les begudes alcohòliques a través de la publicitat.

El consum d’alcohol i la publicitat

Un dels temes als quals Julio Basulto va posar èmfasi va ser en explicar que la premsa publicita molt més els beneficis de l’alcohol vers les conseqüències perjudicials que té. També denuncia la publicitat directa, indirecta i encoberta de l’alcohol i a la qual la població es veu exposada diàriament. Basulto argumentava la necessitat de regular polítiques públiques que protegeixin el públic, ja que el consum d’alcohol pot portar a l’addicció i a contraure malalties agudes i cròniques. També explicava que bona part de la publicitat prové de titulars de la premsa que es basen en estudis que obvien que la correlació no implica causalitat, és a dir, que tots dos fets passin a la vegada no demostra que un causi l’altre. Per tant, Julio Basulto argumenta que el millor missatge que pot rebre la població és que com menys alcohol, millor.

Els riscs superen els beneficis

Els professionals de la Medicina Interna van destacar que l’únic consell possible per la població és que s’eviti el consum d’alcohol si no se n’ha consumit mai, beure’n menys si ja s’ha començat, i fins i tot abandonar-ne el consum completament. Queda evidenciat científicament que el consum d’alcohol comporta el risc de patir patologies com la hipertensió o la fibril·lació, mentre que els suposats avantatges no estan demostrades.

Els membres de la taula també van exposar que els estudis que diuen que l’alcohol té un efecte “protector” cardiovascular tenen limitacions: no eliminen els antics bevedors, o no n’ajusten els resultats. D’altra banda, en els estudis que sí que tenen en compte aquests factors no queda demostrat que el consum d’alcohol disminueixi el risc de morir o el de desenvolupar malalties cardiovasculars.