Premis d’Innovació Científica per a joves investigadors 2021

Dos exalumnes de la UVic, guardonats amb els Premis d’Innovació Científica per a joves investigadors de Pfizer

25.11.2021

La Fundació Pfizer ha lliurat aquesta setmana els guardons als guanyadors de la XXII edició dels Premis d’Innovació Científica per a Joves Investigadors, a les categories de recerca bàsica i recerca clínica. A l’edició d’enguany, amb més d'un centenar de candidatures de científics espanyols menors de 40 anys, han estat guardonats dos exalumnes de la UVic. Es tracta de Laura Escudero i de Martí Duran, ambdós graduats en Biotecnologia. Els projectes de recerca guanyadors de l'edició del 2021 s'han centrat en el diagnòstic i monitoratge de patologies oncològiques, oferint solucions i nous punts de vista a l'abordatge de diferents tumors. Com a premi, cada investigador obtindrà una dotació econòmica de 10.000 € per continuar amb la línia de recerca.

Més informació sobre el tumor cerebral en pacients pediàtrics

A la categoria de Recerca Clínica, el guardó ha recaigut en Laura Escudero Monreal, que actualment és investigadora postdoctoral a l’Institut d’Oncologia de la Vall d’Hebron (VHIO). La investigació amb què ha obtingut el premi, desenvolupada al mateix VIHO i amb el suport de l'Associació Espanyola contra el Càncer, es va publicar a Nature Communications i ha demostrat que l'ADN tumoral que circula al líquid cefalorraquidi permet caracteritzar i monitorar el medul·loblastoma, el tumor cerebral maligne més comú en pacients pediàtrics.

Els resultats principals indiquen que la informació que es pot obtenir d'aquesta biòpsia líquida serà essencial en els casos en què no es pugui obtenir una mostra tumoral. A més, podrà complementar la pràctica clínica, aportant informació sobre el diagnòstic i el pronòstic, i possibles dianes terapèutiques. La investigadora ha detallat que “l'anàlisi del líquid cefalorraquidi facilita l'obtenció d'informació del tumor d'una manera molt menys invasiva. Aquest punt és molt important, ja que obtenir una mostra d’un tumor cerebral és un procediment molt complex que en alguns casos no és possible”. Escudero ha afegit que “la biòpsia líquida també és una gran aliada per fer el seguiment dels pacients, ja que podria ajudar a ajustar l'estratègia terapèutica, sobretot a les recaigudes”.

Pronosticar el creixement del tumor

D’altra banda, el premi en la categoria de Recerca Bàsica va recaure sobre Martí Duran Ferrer, també exalumne del grau en Biotecnologia de la UVic i del Màster Universitari en Anàlisi de Dades Òmiques de la mateixa universitat. Martí Duran Ferrer ha desenvolupat el treball premiat a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques Agust Pi i Sunyer (IDIBAPS) i el va publicar a la revista Nature Cancer. La recerca es basa en l’estudi d’un rellotge epigenètic que permet conèixer en quina quantitat s'han multiplicat les cèl·lules tumorals en el passat. Aquesta nova eina bioinformàtica podrà pronosticar com podria créixer el tumor en un futur i, en conseqüència, com podria ser l'evolució del pacient.

La gran novetat és la seva visió sobre com anticipar el comportament clínic dels pacients amb càncer limfoide amb un gran potencial de convertir-se en una variable important per al maneig clínic del càncer a l'era de la medicina personalitzada. En paraules de l'investigador, “en aquest estudi hem fet un pas més enllà i hem vist que la metilació de l'ADN també té una funció de memòria cel·lular. Hem mesurat les “petites empremtes” a la metilació de l'ADN que s'acumulen per la divisió cel·lular. Analitzant aquestes dades en més de 2.000 pacients hem observat que quantificant quant han proliferat les cèl·lules tumorals en el passat, podem predir el comportament clínic futur de cada pacient de manera individualitzada. És un gran avenç al camp de la medicina de precisió”, ha destacat.

La Fundació Pfizer té com a missió impulsar la ciència, la tecnologia i la innovació, promovent el seu acostament a la societat per donar resposta a les necessitats del sistema en benefici de la salut i benestar de la població. D'acord amb aquest propòsit, es van desenvolupar els Premis Fundació Pfizer d’Innovació científica per a joves investigadors.

Foto: Fundación Pfizer