Recerca

Maternitat i pandèmia

Dos projectes dels grups de recerca SoPCI i GETLIHC reben finançament dels Fons per al Pacte d’Estat contra la violència de gènere

21.01.2021

En la darrera convocatòria dels Fons per al Pacte d’Estat contra la violència de gènere han estat aprovats dos projectes dels grups de recerca Societats, Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI) i Grup d'Estudi de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Coumunicació (ETLIHC) de la UVic-UCC. Ambdós treballs, acceptats i presentats prèviament per la Unitat d’Igualtat d’aquesta universitat, van ser els únics projectes de la UVic-UCC que es van presentar en aquesta edició. Cadascun dels projectes rebrà un finançament de 4.000 euros.

D’una banda, s’ha aprovat el projecte “Drets sexuals i reproductius en temps de pandèmia: covid-19, maternitat i violència institucional a Catalunya”, que té com a investigadora principal Sandra Ezquerra, del grup de recerca SoPCI, i que compta al seu equip amb Marta Bonet i Christel Keller. Aquest treball té com a objectiu analitzar els canvis que s’han donat durant les diferents onades de la pandèmia en l’atenció a les dones embarassades abans, durant i després del part per part del sistema sanitari de Catalunya.

D’altra banda, també ha rebut el vistiplau de la Secretaria d’Estat d’Igualtat i contra la violència de gènere del Ministeri d’Igualtat el projecte “El biaix de gènere en l’impacte de la pandèmia de la covid-19 en el personal docent i investigador de Catalunya de l'àmbit de les humanitats i de l'àmbit CTEM (ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) des de març 2020 a març 2021". En aquest cas la investigadora principal és Caterina Riba, del grup de recerca GETLIHC, juntament amb Pilar Godayol, Carme Sanmartí i Anna Pérez-Quintana.

L’objectiu d’aquest estudi és identificar les violències masclistes (econòmiques, simbòliques, psicològiques i físiques) inherents en el biaix de gènere derivat de la situació provocada per la pandèmia de la covid-19. El projecte investigarà el personal docent i investigador de Catalunya dels àmbits de les humanitats i de CTEM en tres aspectes fonamentals i interconnectats de la vida de les persones: les activitats (laborals, domèstiques, familiars, de lleure, esport), la vivència de la malaltia i l’horitzó de vida.

La convocatòria d'aquests ajuts pretén impulsar projectes innovadors de sensibilització i prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe, discriminació per raó de gènere i altres violències masclistes". Les propostes poden abordar aquesta matèria des de vessants tan diversos com la prevenció, la sensibilització o la formació en temes de violències sexuals i poden tenir orígens diferents com ara facultats, assignatures concretes o línies de recerca, entre d’altres. Els projectes s’hauran d’executar durant l’any 2021 i justificar-se el gener de 2022.

Els projectes de les universitats i centres de recerca catalans estan vehiculats per la comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), que reparteix el pressupost disponible entre totes les institucions a parts iguals.