Docència

El Campus Professional adapta la docència al model híbrid seguint el pla de contingència

12.11.2020

Abans de començar qualsevol curs, el personal docent fa un treball exhaustiu de preparació de les matèries, continguts i metodologies de treball a l’aula, i estableix els procediments sobre com es desenvoluparan les activitats al llarg dels mesos següents. Aquest any, degut a la pandèmia per covid-19, la preparació ha inclòs un pla de contingència que contempla tots els escenaris possibles: des d’una presencialitat absoluta fins a un confinament total passant pel protocol a seguir quan hi ha casos positius. En el cas del Campus Professional de la UVic, que acull 126 alumnes i gairebé 30 docents entre els centres Teknós de Vic i Teknós_UGranollers, la clau per adaptar-se ràpid a les noves condicions ha estat, segons la seva directora, Núria Barniol, “tenir ben programada la docència i ser molt flexibles, adaptant-nos a cada moment”.

Des del principi les assignatures ja estaven pensades per poder-les adaptar al teleestudi, preveient també que les avaluacions es reservessin per als dies presencials. Els docents es van plantejar les assignatures de manera que calgués canviar el mínim d’activitats en casos de reducció de la mobilitat i de la presencialitat, com l’actual, en què des del 2 de novembre els alumnes han reduït un 40% les hores de classe presencial a l’aula.

Menys hores a classe però el mateix seguiment

En la nova modalitat híbrida els estudiants assisteixen tres dies a classe, diferents i alterns cada setmana, i n’estudien dos des de casa. No obstant el canvi, els horaris de classe s’han mantingut estables, sense trencar l’hàbit d’estudi que tenien els alumnes. Amb aquesta mesura s’intenta també que els grups no coincideixin, per limitar al màxim el contacte entre alumnes de diferents classes.

Com que alguns dels cicles formatius que s’imparteixen al Campus Professional de la UVic són de caire tecnològic, i malgrat els dies de treball a distància, els centres es mantenen sempre oberts perquè tots aquells alumnes que, per qüestions d’equipament o logística no puguin fer les tasques des de casa, puguin accedir a les aules. Aquest és el cas d’Ivan Leon, alumne del cicle de Màrqueting i Publicitat, que continua anant cada dia al centre UGranollers perquè segueix millor les classes presencialment, encara que el professor sigui a casa.

A més, Ivan Leon, com altres alumnes de cicles formatius, va estar confinat deu dies a casa, en el seu cas per haver estat en contacte amb un cas positiu de covid-19, i explica que ho va viure amb molta tranquil·litat, perquè “des del primer dia la direcció em va proporcionar una versió del paquet Adobe que em va facilitar la feina”. A la classe de Leon, des de principi de curs, els alumnes fan les sessions presencials separats en dues aules. En una, el professor treballa amb la meitat d’estudiants, mentre a la del costat la resta segueixen la sessió, que es projecta amb l’aplicació Teams. D’aquesta manera, quan Leon va haver-se de confinar, es connectava a Teams i seguia les classes amb normalitat com si fos a la classe annexa. “Se’m feia estrany pel fet de no ser a l’aula, però em va facilitar no perdre el fil i poder seguir les classes amb normalitat”, explica.

Les pràctiques en empreses es mantenen i s’adapten

Les pràctiques a les empreses també han canviat de naturalesa. Si bé algunes empreses disposen de l’espai perquè els alumnes de pràctiques puguin desenvolupar les seves activitats amb normalitat, en algunes altres els alumnes teletreballen des de casa, com en el cas d’Anna Orriols, estudiant del cicle dual en Desenvolupament d’Aplicacions Multimplataforma, que fa les pràctiques d'empresa des de casa. Orriols explica que el model híbrid ajuda a mantenir l’atenció, i que el va assumir amb molta naturalitat: “estava molt conscienciada que això podia passar, però en el fons també m’agrada perquè els dubtes que se’t generen a casa els pots resoldre a l’aula i no et perds”.

Acostumats a la tecnologia

“L’adaptació per als alumnes és fàcil perquè tenen molt per la mà el món tecnològic. Les eines que fan servir amb nosaltres ja les utilitzen dia a dia”, explica el professor Alex Martínez, que imparteix classes als alumnes del cicle en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius. Martínez reconeix que la docència online no l’espanta, i considera positiva la cessió de material per treballar a casa: “estic acostumat a l’online perquè ja impartia classes abans en aquesta modalitat, i el fet que el centre presti material com tauletes gràfiques de dibuix perquè els alumnes treballin des de casa és el plus que els manté connectats i motivats”.

Les mateixes hores de docència

La valoració que d’aquests primers mesos de curs fa la directora del Campus Professional, Núria Barniol, és positiva. “Malgrat totes les dificultats tècniques i logístiques que comporta el model híbrid, els estudiants no perden hores de docència, que és el que de veritat importa”, destaca. Barniol també diu que “mantenir el contacte amb els alumnes millora el seguiment de l’ensenyament, però també de la seva salut i seguretat”. Des del centre fan servir l’eina Traçacovid, que permet als responsables públics de salut controlar la situació dels centres educatius.

Malgrat Barniol, Leon, Orriols i Martinez, estan d’acord que el rendiment acadèmic acostuma a ser més gran a classe amb la docència cent per cert presencial. També reconeixen que en aquests moments viuen la situació actual amb menys angoixa que al març, perquè s’ha normalitzat la incertesa. “El curs és complex i ha augmentat el volum de treball, però també la implicació i la capacitat de resolució de problemes”, diu Barniol, segons la qual “tenim més experiència i en sabem molt més ara que a la primavera”.