Docència
El catedràtic Gregorio Rodríguez tracta l’avaluació de l’estudiantat en la Jornada d’Innovació Docent d’enguany
Aquest dilluns ha tingut lloc la conferència “Estudiants o aprenents: una mirada a l’avaluació com a aprenentatge”, en el marc de la Jornada d’Innovació Docent anual que celebra la UVic-UCC dins el Programa FORMA’T. L’activitat ha continuat el treball que s’ha dut a terme al llarg del semestre, en relació amb l’avaluació de l’estudiantat, i va aplegar més de 80 docents de totes les facultats de la UVic-UCC. El conferenciant va ser el catedràtic de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en educació i membre del grup de recerca EVAlfor de la Universitat de Cadis, Gregorio Rodríguez, que va destacar que la participació dels estudiants “encara és un repte per afrontar a les nostres universitats”. L’acte es va promoure conjuntament des del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i Qualitat, el CIFE i la Comissió d’Innovació Docent, amb l’objectiu d’avançar en el canvi i la millora de la docència de la Universitat.
Després de recordar que encara es confon massa sovint l’avaluació amb la qualificació, el ponent va centrar-se en la piràmide de l’avaluació. Aquesta piràmide s’entèn com la relació entre l’avaluació de l’aprenentatge, l’avaluació per a l’aprenentatge i, finalment i com a repte a assolir, l’avaluació com a aprenentatge. Tot plegat va portar el ponent a reflexionar sobre la participació de l’estudiantat i la proalimentació per part del professorat, les veritables claus de l’autoregulació de l’aprenentatge per part dels primers, tot incidint en la importància de plantejar-los tasques de qualitat que siguin transferibles al context extraacadèmic i professional
Un punt i seguit de cara a les jornades d’innovació de les facultats
En paraules del director del CIFE, Antoni Portell, la conferència va ser “un tancament a tota la feina feta i un punt i seguit de cara a les jornades d’innovació per les facultats, que seran al llarg dels propers dies i tractaran el mateix tema”. Les jornades permetran conèixer de primera mà el treball que han dut a terme els Seminaris de Desenvolupament Professional Docent (SDPD) del CIFE, que tenen per objectiu la reflexió i l’intercanvi entre el professorat, a banda del propòsit de passar a l’acció revisant les pròpies pràctiques i implementant canvis en la docència, per posteriorment compartir-los amb tot el PDI.
Portell va aprofitar per agrair la dedicació a totes les persones que hi han participat, i de manera especial a les responsables d’innovació de cada facultat l’acompanyament i guiatge dels diferents grups que s’han acabat organitzant, que ben aviat donaran a conèixer els seus resultats: Àngels Leiva (FCT), Àngels Pinyana (FEC), Laia Bosch (FCSB) i Àngel Tortadès (FETEP).
L’acte va comptar amb la presència del rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, que va presentar l’acte, i de la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Cristina Vaqué. En la seva intervenció, la vicerectora va valorar i agrair la intervenció del ponent i va destacar la utilitat de les conferències a l’hora de tenir més estímuls i orientacions per avançar en l’horitzó de la innovació docent en l’àmbit de l’avaluació l’estudiantat a la Universitat.