Recerca

Vaques

El Centre Tecnològic BETA coedita una guia tècnica d'assessorament al sector ramader

12.11.2020

Les dejeccions ramaderes són riques en nutrients, però també contenen –en menor proporció– altres compostos com fàrmacs i antibiòtics. Aquests fàrmacs administrats als animals no són totalment absorbits i metabolitzats i, com a conseqüència, la majoria s'excreten en l’orina o els excrements, inalterats o com a metabòlits. L'aplicació d’aquestes dejeccions ramaderes sense tractar com a fertilitzants als sòls pot provocar la contaminació per fàrmacs i antibiòtics dels sòls i masses d’aigua de zones agrícoles. El Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC, amb l'Institut Català de la Recerca de l'Aigua (ICRA) i empreses ramaderes, ha realitzat una guia tècnica per a l’assessorament del sector demostrant la capacitat de reducció i d'eliminació de fàrmacs i antibiòtics mitjançant tecnologies convencionals de tractament de dejeccions ramaderes.

Les tecnologies escollides de les plantes de tractament de purins són la nitrificació – desnitrificació (NDN), la digestió anaeròbia, l'osmosi inversa i el compostatge. Aquesta guia aporta resultats d’estudis d’investigació realitzats anteriorment i recomanacions per promoure l’aplicació de tecnologies de tractament de dejeccions ramaderes i proposar estratègies de mitigació per evitar la propagació d’antibiòtics i resistències al medi ambient.

La guia, que es pot trobar en català i castellà al web del Centre Tecnològic BETA, va dirigida als ramaders i professionals del sector, així com a altres professionals interessats en aquesta temàtica. Alhora, també se n’ha realitzat un vídeo divulgatiu. Aquest projecte ha estat finançat a través de l’operació 01.02.01 de Transferència Tecnològica del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2020, del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.