Recerca

El Centre Tecnològic BETA obté quatre noves ajudes del Programa de Desenvolupament Rural del DARP

01.10.2020

El Centre Tecnològic BETA ha obtingut tres nous grups operatius i una activitat demostrativa de l’Associació Europea per a la innovació, finançats a través del Departament d’Agricultura, Ramaderia i Pesca (DARP) de la Generalitat de Catalunya en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya 2014-2020. Els grups operatius permeten reunir diversos socis amb interessos comuns a l'entorn d'un projecte d’innovació específic i pràctic. En canvi, les activitats demostratives se centren a promoure la viabilitat en condicions reals d’un sistema de producció, una tecnologia o un sistema organitzatiu que representi una millora de la competitivitat o la sostenibilitat ambiental de les explotacions agrícoles, ramaderes o forestals, de la indústria agroalimentària o l’activitat d’artesania alimentària.

Tres grups operatius

El primer grup operatiu es basa en la implementació, estudi i valorització d’un nou cereal ecosostenible. Es tracta d’avaluar l’adaptació a les condicions ambientals de Catalunya d’una varietat de blat perenne anomenada Kernza, desenvolupada pel Land Institute a Kansas i comparar-la amb el cultiu de blat anual. Els beneficis del kernza son que es pot utilitzar amb una doble finalitat: farratge i gra en un mateix any i amb més rendiment. A part del seu ús implementat en aquesta doble collita, també s’estudiarà la seva aplicació en el sector alimentari.

El segon grup operatiu es basa en crear una nova metodologia de seguiment d’explotacions agrícoles a través d’equipaments de precisió, aconseguint el màxim rendiment productiu amb el mínim impacte mediambiental. Aquests equipaments, entre altres, permetran fer un seguiment exhaustiu de l’estat del sòl i aplicar les mesures correctes de gestió. La necessitat de desenvolupar tecnologies d’agricultura de precisió entronca amb el decret 153/2019 del 3 de juliol, sobre la gestió de la fertilització del sòl i les dejeccions ramaderes, que aprova un programa d’actuació per a zones vulnerables a la contaminació per nitrats..

L’últim grup operatiu busca millorar el benestar del bestiar en granges porcines mitjançant la mitigació de les emissions d’amoníac, ja que la concentració d’aquest gas en naus d’engreix porcí pot tenir impacte tant en la salut dels animals com en els resultats econòmics de l’empresa. Per tal d’aconseguir aquest objectiu i avaluar tant l’eficàcia com l'eficiència es provaran dues metodologies de minimització d’emissions d’amoníac: l’acidificació química i la utilització de zeolites

Transferència de coneixements tècnics i de gestió

Pel que fa a l’activitat demostrativa que ha obtingut finançament, busca demostrar la viabilitat a Catalunya d’un nou test de concentració de nitrats a la base de la tija de blat de moro. Aquest test, desenvolupat a la Iowa State University i anomenat CSNT (Corn Stark Nitrate Test), es realitza al final de la campanya per avaluar la disponibilitat de nitrat que ha tingut la planta de blat de moro i comparar-la amb les necessitats d’aquest nutrient durant tot el cicle de cultiu, cosa que permetrà fer ajustos en campanyes properes.