Localització de la futura biorefineria a Saragossa

El Centre Tecnològic BETA participa en la construcció de les dues primeres biorefineries d’Europa que convertiran residus sòlids urbans i fangs de depuradora en productes d’alt valor afegit

16.09.2021

Establir un nou model de tractament dels residus de les ciutats i donar-los una segona vida convertint-los en productes de molt alt valor afegit. Aquest és l’objectiu de Circular Biocarbon, un nou projecte flagship de la Comissió Europea en marxa des del juny passat, que lideren Urbaser i Socamex i que compta amb la participació del Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Per aconseguir-ho, els propers cinc anys, posaran en marxa dues biorefineries pioneres a Europa i dissenyades per tractar la fracció orgànica dels residus sòlids urbans (FORSU) i els fangs de les depuradores urbanes. Els productes d’alt valor afegit que se’n derivaran seran biomaterials molt diversos com ara bioplàstics per diferents usos, com per exemple usos agrícoles, biofertilitzants líquids i sòlids, però també materials molt més complexos com el grafè, entre altres.

El projecte establirà les bases per a la demostració a nivell comercial de la viabilitat del concepte de biorefineria com a base d’un nou model de tractament de residus urbans. La seva singularitat, segons explica Mabel Mora, responsable de l’àrea de Tecnologies Ambientals i Bioeconomia Circular del CT BETA, és que “busca obrir nous marcs empresarials i de negoci basats en una nova visió circular del tractament conjunt dels residus” i que, “ajudarà a obrir el camí cap a una bioeconomia circular sostenible”.

Circular Biocarbon va rebre la nota màxima per part de la Comissió Europea i compta amb un finançament de més de 23 milions d’euros a través del programa BBI-JU (Bio-based Industries Joint Undertaking), que té com a objectiu implementar l’Agenda Estratègica d’Innovació i Recerca (SIRA). El projecte vol ser una fita per a tot Europa gràcies a la seva escala d’implementació a nivell industrial i al seu potencial per ser replicat a d’altres territoris un cop obtingudes les conclusions finals. El consorci agrupa 11 socis de 5 països europeus (Espanya, Itàlia, Dinamarca, França i Alemanya). A més de la UVic-UCC, el conformen Urbaser S.A.U.Socamex, S.A.U.CAP Holding S.p.A., CemeCon Scandinavia A/SGraphenea Semiconductor S.L.U., Novamont S.p.A.Agro Innovation InternationalICLEI European Secretariat GMBHUniversidad de Valladolid i Università Politecnica delle Marche.

Dues biorefineries en projecte

De les dues biorefineries que posarà en marxa el projecte, una estarà ubicada a Saragossa i l’altra a Sesto San Giovanni (Itàlia). La voluntat dels investigadors és que ambdues acabin produint una gamma molt àmplia de biomaterials però que ho facin a partir de diferents tecnologies per tal de testar, en paral·lel, quin model de biorefineria és més viable per a una futura implantació a major escala.
En el cas de la biorefineria de Saragossa, la construcció començarà el 2022 a les instal·lacions del Centre d’Innovació Tecnològica de Residus (CIAM) “Alfonso Maíllo” d’Urbaser i al Complex per al Tractament de Residus Urbans de Saragossa (CTRUZ) de l’Ajuntament de Saragossa. Al final del projecte, la biorefineria estarà en ple funcionament i tindrà la capacitat de tractar tots els residus biològics produïts en l’equivalent a una ciutat de mida mitjana. Urbaser, una empresa global de gestió ambiental, i Socamex, la branca d’aigua d’Urbaser, coordinaran aquest projecte de cinc anys.

La participació del CT BETA

El Centre Tecnològic BETA actuarà com a suport tècnic en el disseny de la biorefineria de Saragossa, així com en la definició de moltes de les seves condicions d’operació i en el seguiment de la mateixa planta. A més, el CT BETA participarà en la producció de biofertilitzants d’alt valor afegit en col·laboració amb l’empresa francesa Groupe Roullier. En molts casos, el caràcter innovador de les tecnologies que s’hi aplicaran, així com la seva integració, requerirà coneixement avançat en processos similars. “L’experiència adquirida pel CT BETA aquests últims anys en diversos projectes H2020 va ser molt ben valorada pels impulsors del projecte en el moment de la creació del consorci”, explica Mabel Mora, segons la qual “participar en un projecte tan rellevant com aquest és un gran salt endavant per nosaltres”. Segons Mora, “Circular Biocarbon serà una de les principals referències a Europa per als nous models de gestió de residus des de la perspectiva de la bioeconomia, i formar part del seu consorci és un reconeixement més a la feina que hem fet els últims anys”.

Un altre àmbit en el qual el CT BETA tindrà un paper rellevant serà en el de l’avaluació de la sostenibilitat, “per tal de garantir que els models de biorefineria impulsats en el marc del Circular Biocarbon són realment sostenibles des d’un punt de vista ambiental, social i econòmic en comparació al tipus de tractaments que es proposa substituir”.