Recerca

Logo del Congrés Internationalisation and Intercultural Competence in Higher Education

El congrés sobre Internationalisation an Intercultural Competence i Higher Education destaca la importància de treballar les competències interculturals

10.03.2021

Els dies 4 i 5 de març es va portar a terme en format virtual el simposi internacional Internationalisation and Intercultural Competence in Higher Education: Quality and Innovation organitzat pels grups de recerca GRAC i GRELL amb el suport del GR TEXLICO, UDivulga, UDUTE i la Unió Europea. S’hi van inscriure 132 persones de diferents països i universitats, de les quals unes 80 van seguir les comunicacions a través de Zoom.

Un dels objectius del simposi era generar debat de forma transversal entre els diferents agents implicats en els processos d’internacionalització a les universitats, el qual es va aconseguir plenament ja que entre ponents i assistents hi havien representants tant del personal d’oficines de RRII com de PDI. D’altra banda, el Simposi va tenir el suport del Vicerectorat de Relacions Internacionals, cosa que mostra la preocupació i interès de la institució per la temàtica.

Tant en la sessió plenària presentada pel Dr. Patrick Studer (ZHAW) com a la resta de comunicacions es va destacar la importància de treballar les competències interculturals o, com en diuen en altres contextos, les competències globals, a nivell macro, meso i micro, de forma integrada en la disciplina.

Arran de diversos exemples de projectes educatius duts a terme des de diferents àrees, va quedar palès com el treball en equips internacionals, amb format de telecol·laboració combinat amb alguna visita presencial, contribueix al desenvolupament d’habilitats necessàries per actuar en contextos internacionals a totes les disciplines sempre i quan es treballi de forma contextualitzada, és a dir, dins l’àmbit particular de la disciplina. De fet, algunes d’aquestes competències estan recollides en el marc competencial transversal dels estudis de la UVic.

En algunes de les comunicacions es va posar un èmfasi especial en la implicació de l’alumnat en el desenvolupament de materials pensats per a tercers, per exemple, oficines de RRII o altres estudiants.

Tal i com va apuntar el Dr. Studer (ZHAW), els esforços de les institucions per treballar en aquesta línia es poden fer des d’una òptica pragmàtica, orientada en primera instància a la futura inserció laboral de l’estudiantat i a l’atracció d’alumnat internacional cap a la pròpia institució. També de forma alternativa, des d’una òptica social i cultural, posant més èmfasi en la inclusió, la diversitat, o aspectes socials i humanitaris. Totes dues vessants sempre han estat en el punt de mira de l’estratègia d’internacionalització de la UVic.

Des del comitè organitzador, Lucrecia Keim afirma que  “el simposi ha mostrat com a la UVic s’ha fet molt bona feina per la qualitat i la innovació en l’àmbit de la internacionalització i que queda camí per recórrer pel que fa a la concreció dels indicadors de qualitat i el reconeixement d’assoliment de les competències interculturals o globals”.