Recerca

Planta depuradora de Vic

El CT Beta impulsa un sistema de detecció precoç de la Covid-19 en aigües residuals a Osona

23.07.2020

El Centre Tecnològic BETA, juntament amb altres grups de recerca i facultats de la UVic-UCC, promou la posada en funcionament d’un sistema pilot de vigilància i detecció de rebrots de la Covid-19 basat en el seguiment de les aigües residuals a la comarca d’Osona. “La crisi mundial creada per la pandèmia del coronavirus ha posat de manifest la necessitat de millorar la capacitat de detecció precoç dels possibles contagis i rebrots de la malaltia, sobretot en casos asimptomàtics, i especialment durant la tardor i l’hivern, que és quan s’esperen més rebrots”, expliquen els investigadors del CT BETA Joan Colón i Lorenzo Proia.

En aquests moments s’està treballant en la posada a punt dels mètodes analítics per detectar el virus en les aigües residuals. “Ens estem centrant, sobretot, en l’optimització dels protocols de tractaments de la mostra que ens permet assegurar la recuperació de tot el material genètic del virus present a les aigües brutes”, expliquen els investigadors.

El grup de treball multidisciplinar i transversal està format per investigadors de diversos grups de recerca vinculats a les facultats de Ciència i Tecnologia i de Medicina, i està integrat per Carlo Manzo, Marta Otero, Joan Bertran, Marc Llirós, Roberto Elosua, Irene Román i un nombre important d’investigadors del CT BETA. Durant el confinament ja han treballat preparant diverses propostes del projecte, per poder obtenir el finançament necessari que en permeti la posada en marxa.

L’epidemiologia basada en aigües residuals

L’epidemiologia basada en aigües residuals és un enfocament nou basat en l’anàlisi de contaminants i biomarcadors que permeten obtenir dades quantitatives i qualitatives sobre l’activitat dels habitants que estan connectats al sistema de sanejament, i que es calcula que són el 97% de la població a Catalunya. “Ja que l’aigua residual representa una mostra integrada d’una població i tenint en compte que el SARS-Cov-2 s’excreta a través de les deposicions, la seva detecció a l’entrada de les estacions de depuració de les aigües residuals permetrà fer un seguiment de la propagació de l’epidèmia i sobretot identificar precoçment nous possibles rebrots”, conclou Lorenzo Proia.