Docència

Curs per al PDI de la Facultat de Medicina
Sessió formativa per al PDI de Medicina
Un moment del curs per al PDI de Medicina

El curs sobre Aprenentatge basat en Casos Clínics (ACC) exposa els avantatges d’aquesta metodologia al PDI de la Facultat de Medicina

08.07.2021

Amb l’objectiu de formar el PDI de la Facultat de Medicina en l’Aprenentatge basat en Casos Clínics (ACC), els dies 2 i 3 de juliol es va fer a la seu de la Facultat, a Can Baumann, la segona edició del curs “Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) en la docència”. Aquesta formació, que va limitar la inscripció a trenta persones, estava organitzada per la Facultat de Medicina i la càtedra d’Educació Mèdica de la UVic-UCC, i s'adreçava especialment als docents de nova incorporació del curs 2021-2022 però també a la resta, per tal d'homogeneïtzar la metodologia ACC de la facultat.

La primera jornada del curs va començar amb una presentació a càrrec de Ramon Pujol, degà de la Facultat de Medicina, que va explicar les raons per les quals el centre va escollir aquest model de docència i va valorar els resultats que està donant. També va reivindicar la necessitat que tot el professorat tingui una formació en concordança.

Tot seguit Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC, va impartir la ponència titulada “Sobre l’aprenentatge basat en problemes: una aproximació conceptual i històrica”, mentre Joan Carles Trullàs, professor de la Facultat de Medicina i responsable del curs, va parlar sobre "L’aprenentatge basat en problemes: una aproximació pràctica a la seva aplicació”. Trullàs va explicar de forma pràctica com s’està aplicant la metodologia ACC a la Facultat de Medicina, quina és l’evidència científica disponible sobre el mètode i quins són els seus avantatges i els seus inconvenients.

Aquesta va ser una introducció teòrica breu, ja que el més important del curs, segons Trullàs, és que "els assistents aprenguin la metodologia mitjançat la pròpia metodologia, és a dir, fent sessions de casos on agafen el rol de l’estudiant i posteriorment el de tutor i en els quals són supervisats per professors ja experts en aquesta forma de docència".

De fet, durant el curs es van dur a terme diferents sessions ACC de treball en grups. Les posteriors sessions de discussió conjunta i posada en comú de tots els grups de treball van donar pas, ja en el segon dia de formació, a una xerrada titulada “L’avaluació de l’ACC a la UVic-UCC”, a càrrec de Trullàs, que va precedir el debat final i les conclusions. Els docents d’aquesta formació van ser els professors i les professores agregats/des i associats/es de la Facultat de Medicina Fèlix Bosch, Joan Cartanyà, Núria Roger i Joan Carles Trullàs.