Docència

Estudiants de segon curs al Laboratori de simulació de la UVic
Estudiants de 2n curs d'Infermeria al Laboratori de Simulació

El grau en Infermeria obre un grup nou de primer arran de la gran demanda

29.10.2020

La Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic ha obert aquest any un nou grup de primer curs al grau en Infermeria, que s'afegeix als dos que habitualment s'obren cada any. El fet que la pandèmia hagi posat en primer pla una professió que fins al moment potser no estava prou visibilitzada, és una de les causes que ha fet que la demanda per aquests estudis hagi pujat un 37% respecte del curs passat a tot Catalunya i que les sol·licituds en primera preferència a la UVic hagin augmentat un 57%.

Davant d’aquesta demanda creixent i també arran de la pressió que exerceixen tots  els centres hospitalaris tant d’aquí com de fora per incorporar nous professionals al sistema i fer front al repte que suposa la pandèmia, el Govern de la Generalitat va demanar als centres universitaris que imparteixen el grau en Infermeria de fer un esforç i oferir més places per cobrir tota la demanda de professionals que requeriran els centres de salut a curt i a llarg termini. És per això que la UVic ha optat per obrir aquest curs un tercer grup de 60 persones, oferint en total 180 places a primer.

“El fet que ara hi hagi un reconeixement per la tasca que porten a terme les infermeres, és sens dubte un dels efectes crida que ha provocat aquest augment de demanda”, afirma Eva Rovira, coordinadora del Grau a la UVic. I és que la pandèmia ha fet aflorar una visió de la professió poc coneguda, com és l’alta responsabilitat i compromís que porten a terme les infermeres a les Unitats de Cures Intensives o en les unitats dels malalts crítics, per posar dos exemples.

Si bé el Col·legi d’Infermeres de Catalunya porta reclamant des de fa anys poder equiparar la ràtio d’infermeres per mil habitants a Catalunya a la ràtio que tenen la majoria de països d’Europa, la covid-19 ha posat al descobert les mancances del sistema públic de salut i l’ha tensionat fins al límit. “Ens trobem amb una gran demanda per part dels centres de salut per incorporar infermeres , que no tenia precedents fins al dia d’avui”, afirma Rovira. Però adverteix que “també caldrà exigir als governs que els ofereixin contractes i condicions laborals més dignes”.

El món laboral ha absorbit tots els estudiants acabats de titular i s’espera que aquesta sigui una tendència que durarà uns quants anys. Segons l’estudiant de quart curs, Núria Juan, “molts dels meus companys s’han hagut d’incorporar al mercat laboral abans d’acabar els estudis, perquè es necessiten mans."

Un model híbrid d’ensenyament i una aposta per la simulació clínica d’alta fidelitat

Els estudis d’Infermeria sempre han tingut una demanda sostinguda a la UVic. Tot i que continua sent una professió amb un alt percentatge de dones, des de fa uns anys també s’hi han interessat homes, molts d’ells  atrets per la feina que fan els Serveis d’Emergències Mèdiques.

Seguint les indicacions de l’AQU i Universitats, però també del PROCICAT, aquest any s’ha hagut de reduir la presencialitat. Segons el cap d’Estudis de la FCSB, Xavier Palomar, “l’objectiu d’aquest curs era partir els grups de seixanta per la meitat i alternar-ne la presencialitat per setmanes. Des de fa quinze dies, però, la presencialitat es redueix només a les classes pràctiques”, com les que es fan als tres laboratoris de simulació clínica d’alta fidelitat. “Apostar per la simulació és apostar per la seguretat del pacient”, afirma Palomar, en referència a un dels trets diferencials de la Facultat, ja que permet acostar als alumnes a situacions el més real possible.

Cada any a la UVic es graduen un centenar d’estudiants del Grau d’Infermeria, xifra que ha anat augmentant en els darrers anys.