Recerca

Alumnes del taller de guions de 4t curs de Comunicació Audiovisual
Alumnes de 2n de CAFE preparant-se per a escenificar

El projecte INDOVIG aborda la violència de gènere amb l’estudiantat de CAFE i de Comunicació Audiovisual

21.10.2021

L’esport és un entorn on els valors i la cultura masculina encara tenen una presència notòria a la nostra societat. Per pal·liar-ho, aquesta setmana ha arrencat el projecte d’innovació docent “Identificació, Tractament i Prevenció de la Violència de Gènere en l’estudiantat de CAFE i Comunicació Audiovisual (INDOVIG)”. Aquest projecte s’implementa, principalment, a tot l’alumnat de 2n curs del grau en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (CAFE) de la UVic-UCC; és a dir, aproximadament a uns 120 estudiants. El programa es desenvolupa dins l’assignatura de Sociologia de l’Activitat Física i l’Esport en col·laboració amb un grup d’alumnes de 4t curs de l’assignatura optativa Taller de Guió Cinematogràfic del grau en Comunicació Audiovisual de la UVic-UCC. El projecte està liderat per Montse Martin, del Grup de Recerca GREAF, i compta amb la col·laboració de Maria Forga, del Grup de Recerca TRACTE, i amb el suport del Consell Interuniversitari de Catalunya.

El projecte INDOVIG, d’un any de durada i finalització prevista per al 23 de juny del 2022, es planteja quatre objectius: conscienciar l’alumnat de la necessitat d’identificar les accions entre iguals que constitueixen violència contra les dones en entorns universitaris i esportius; explorar amb l’alumnat com identificar aquestes accions; reflexionar amb els joves com tractar aquestes accions de forma efectiva perquè no es normalitzin i es perpetuïn en el temps; i dotar de recursos l’alumnat per identificar, tractar i prevenir les violències de gènere en entorns universitaris i esportius.

Per a desenvolupar el projecte s’han establert dues fases. En la primera, de sis setmanes de durada, es desenvoluparà la intervenció docent innovadora. En la segona fase es realitzarà i produirà un curtmetratge de qualitat fruit de la intervenció docent innovadora. “Aquest curtmetratge vol ser un recurs didàctic innovador que anirà acompanyat d’una sèrie d’activitats per realitzar en l’entorn universitari a partir de les noves tecnologies i adaptat a un aprenentatge virtual de qualitat”, explica Montse Martín. La voluntat és que el material didàctic i pedagògic que resulti del projecte es pugui extrapolar a altres facultats de la UVic-UCC i a altres universitats.

Un projecte original

Incorporar la docència sobre temes de gènere al grau en CAFE, on el 80% dels estudiants són nois, “és rellevant i innovador en si mateix, i més encara si tenim en compte que el món de l’esport ha estat tradicionalment lligat a valors masculins i on ha estat difícil l’entrada de les dones”, apunta la investigadora principal del projecte INDOVIG. El fet d’aplicar tècniques d’aprenentatge pròpies del teatre a l’alumnat de CAFE representa apropar-lo a una realitat artística que implica sensibilitat i empatia cap a realitats pròpies i alienes. L’estudiantat de CAFE transmetrà històries de vida per tal que l’estudiantat de Comunicació Audiovisual pugui dur a terme l’escriptura de guions. Una de les eines que s’utilitzaran és l’enquesta en línia #quesesepa, la més nombrosa que s’ha fet fins ara a Europa, la qual permetrà extreure històries i descobrir l’abast que té la violència de gènere. També es farà servir la plataforma Flipgrid, una app educativa basada en el vídeo on l’alumnat dels dos cursos diferents interactuarà.

Un altre tret característic del projecte és que durant el seu desenvolupament s’anirà recopilant tot el material que s’utilitzi mitjançant la plataforma Genially. Així, en finalitzar el projecte no només s’obtindrà un curtmetratge final sinó que també es disposarà d’una plataforma interactiva on es podran consultar guions, vídeos, procés de creació, dades de violència de gènere, etc. En aquest enllaç d’Instagram es podran seguir els progressos que vagi fent el projecte, finançat pel Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad, a través de la Secretaria de Estado de Igualdad.