Compareixença al Parlament
Laia Forcada, Jordi Collet, Josep Eladi Baños
Josep Eladi Baños
Compareixença al Parlament

El rector reivindica la UVic-UCC com a eina de país per a l’equilibri territorial en la compareixença al Parlament

Una delegació de la UVic-UCC encapçalada pel seu rector, Josep Eladi Baños, va comparèixer dimarts passat davant la Comissió de Recerca i Universitats del Parlament de Catalunya per parlar del moment en què es troba la Universitat i d’alguns elements que preocupen pel que fa a la futura Llei de la ciència. En la compareixença també van prendre part el vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Collet, i la tècnica dels Serveis Jurídics Laia Forcada.

Durant els vint minuts d’exposició, el rector va fer una pinzellada de la història de la UVic-UCC i es va centrar en l’evolució que ha tingut en els darrers vint-i-cinc anys, des que el Parlament va aprovar per unanimitat la Llei de reconeixement de la Universitat de Vic. Va posar en valor que “la UVic-UCC ha esdevingut un projecte de país únic, de gestió privada, vocació pública i de governança municipalista, un model aplicable en altres àmbits”, i amb una estructura federada que aplega les quatre fundacions, cosa que “ens permet sumar esforços per tenir més presència territorial i global”.

Va destacar la recerca i la internacionalització com dos dels aspectes que han tingut un creixement important i que han estat clau  “per ocupar un lloc especialment rellevant i reconegut en diversos rànquings nacionals i internacionals”, fent referència als World University Rankings de Times Higher Education, Greenmetric, Fundación CyD o URànquing, entre altres. El rector va reivindicar també la renovació del conveni programa per poder reduir el preu de les matrícules, amb un augment d’aportació de fons públics que anirien des del 21% actual fins al 28%, des d’ara fins al 2026. I va acabar la seva intervenció citant els reptes de futur de la institució que es concreten en “participar en els reptes estratègics de país, consolidar el model constitucional, establir un model econòmic estable per als pròxims anys a través del conveni programa, consolidar l’aposta pels cicles formatius de grau superior, i contribuir al procés de descentralització universitària, econòmica i cultural del país”.

Reivindicar els grups de recerca i el ‘rural proofing’

Per la seva banda, el vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Collet, va fer algunes consideracions al voltant de la futura Llei de la ciència, aprofitant que aquesta es troba en el procés de recollida d’al·legacions. Collet va reivindicar la necessitat que els grups de recerca tinguin més presència i encaix dins la futura llei “ja que són la unitat bàsica per fer recerca i mereixen ser reconeguts”. També va presentar  propostes per millorar el rural proofing o mecanisme de garantia rural, atès que “creiem que la ciència i la recerca poden ser un element potentíssim de suport al reequilibri territorial i que la llei no està pensada des d’aquesta perspectiva”.

Per això, va proposar d'incorporar la idea del reequilibri territorial com un dels principis ordenadors de la llei, fer-ne un eix estratègic de les polítiques públiques de recerca, i incloure més suport tècnic en R+D+I orientat a l’equilibri territorial del país i també criteris de discriminació positiva per a l’equilibri territorial en els plans estratègics universitaris, ja que “les universitats ens permeten fixar les persones en el territori i plantejar una Catalunya multicèntrica, en la qual la recerca té un paper molt important”.

En aquest sentit, la tècnica dels Serveis Jurídics, Laia Forcada, va exposar les singularitats de la UVic-UCC quant a finançament i governança, i va denunciar la falta d’un marc normatiu consolidat per a universitats com la UVic-UCC, “tot i que ja es va fer un primer pas amb una disposició addicional a la Llei d’acompanyament dels pressupostos, on es reconeix la possibilitat que la Generalitat estableixi convenis programa amb universitats que tenen una naturalesa com la nostra”. També va exposar propostes concretes per trobar un encaix de la UVic-UCC en la Llei de la ciència per tal que es continuï la mateixa tendència adoptada en la Llei d’acompanyament dels pressupostos.

Després de l’exposició, la presidenta de la Comissió de Recerca i Universitats, Anna Erra, va donar pas al torn de preguntes per part dels grups presents, als quals la delegació de la UVic-UCC va donar resposta a temes com la política de cicles formatius de grau superior, la neutralitat ideològica de la universitat, o la tasca que porta a terme el Centre Tecnològic BETA, entre altres.

Es pot recuperar la compareixença a través d'aquest enllaç.