Foto de les persones participants al Seminari sobre comuns reproductius

Els comuns reproductius, tema de debat d'un seminari internacional organitzat per la UVic-UCC

01.07.2021

Els dies 28 i 29 de juny va tenir lloc el Seminari Internacional sobre Comuns Reproductius: Agroecologia i Cures Comunitaris coorganitzat pel grup de recerca en Societats Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI-UVic-UCC), la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures, i la Càtedra d'Agroecologia i Sistemes Alimentaris de la UVic-UCC, amb el suport de la Secretaria d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya (2017SGR0657) i del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC.

L'objectiu general del seminari, celebrat a l'Ateneu Harmonia, al barri i districte de Sant Andreu a la ciutat de Barcelona, ​​va ser generar un espai de reflexió durant dos dies que permetés establir vincles entre l'economia dels comuns i els processos de reproducció humana, social i ecològica, particularment sobre comuns reproductius des d'una mirada feminista en sentit ampli, inclosa la cura de les persones i l'agroecologia.

Alguns dels eixos de reflexió i anàlisi que es van abordar de manera col·lectiva van ser, a més de la incorporació d'una mirada de tipus teòric i conceptual, aquells que es refereixen a processos de col·lectivització de béns i serveis, la seva relació amb l'àmbit públic i, entre d'altres, diferents models i processos de governança de l'economia dels comuns aplicada als processos productius.

El seminari es va organitzar en 5 panells conceptuals en els quals van participar tant les persones del comitè científic que van organitzar l'esdeveniment com ponents d'àmbit estatal i internacional que es van unir al seminari de forma presencial i virtual.

Al plafó 1 d'introducció a la temàtica hi van participar Sandra Ezquerra, coordinadora de l'SoPCI i directora de la Càtedra UNESCO Dona, Desenvolupament i Cultures de la UVic-UCC; Marta Rivera, professora d'Investigació en INGENIO (CSIC-UPV) i membre de l'SoPCI; Marina Di Masso, investigadora post doctoral Juan de la Cierva a la Càtedra en Agroecologia i Sistemes Alimentaris de la UVic-UCC i membre SoPCI; i Marisa Fournier, investigadora-docent adjunta de l'Àrea de Política Social de l'Institut del Conurbano de la Universitat Nacional de General Sarmiento (UNGS).

Al panell 2, titulat "Processos col·lectius de base comunitària per a la satisfacció de necessitats des del territori", hi van intervenir: Miriam Nobre, integrant de l'equip de SOF Sempreviva Organização Feminista, ONG basada a São Paulo, Brasil; Christel Keller, investigadora predoctoral en SoPCI i membre de la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures de la UVic-UCC, i Sanjay Pinto membre de l'Worker Institute de Cornell.

El panell 3, sobre "Governança dels processos comunitaris", va estar conformat per: Isabel Vara, docent i investigadora de l'Institut de Sociologia i Estudis Camperols de la Universitat de Còrdova, i Cristina Vega, professora investigadora de el Departament de Sociologia i Estudis de Gènere de la Facultat Llatinoamericana de Ciències Socials (FLACSO) d'Equador.

El panell 4, que va abordar la relació de les experiències comunitàries amb el públic, va estar integrat per Carolina Yacaman, professora ajudant doctor del departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Madrid; Patricia Celi, investigadora predoctoral en SoPCI i membre de la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures de la UVic-UCC; i Daniela Osorio i Gabriela Vera, docents de l'àrea Sector Cooperatiu i Economia Social i Solidària de Servei Central d'Extensió i Relacions amb el Medi de la Universitat de la República de l'Uruguai.

L'últim panell, que va tractar sobre "Reptes i horitzons", va ser constituït per Isabel Álvarez, vicepresidenta i responsable d'incidència política de la Xarxa URGENCI (Xarxa internacional d'agricultura sostinguda per la comunitat); Raquel Martínez Bujan, professora i degana de la Facultat de Sociologia de la Universitat de la Corunya; Llúcia de l'Moral Espín, professora de la Facultad de Relaciones Laborales de la Universidad de Cádiz; i Natalia Quiroga, coordinadora acadèmica del mestratge en Economia Social de la Universitat Nacional de General Sarmiento.

El seminari va comptar amb un segon cercle de persones convidades que, tot i que no van presentar ponències, van contribuir a la reflexió des dels seus àmbits particulars d'experiència (en economia dels comuns, economia feminista, agroecologia, etc.), entre elles, membres del SoPCI que no formen part del comitè científic-organitzador del Seminari.

Com a resultat d'aquest espai de reflexió, es publicarà un llibre monogràfic amb les ponències presentades. S'espera tenir a punt el manuscrit al febrer del 2022.