@MarcSanye

Es presenta una guia per a professionals que treballen en l’àmbit psicosocial amb persones refugiades

16.12.2020

El projecte Interdisciplinary Cooperation in Psychosocial Interventions: A Case on RefugeesInterAct va presentar ahir, via telemàtica, una guia per a professionals que treballen en l’àmbit psicosocial amb persones refugiades. Aquest manual, juntament amb una guia educativa a nivell universitari per a professionals de l’àmbit social i un document amb recomanacions polítiques, és el resultat de tres anys de treball d’aquest projecte Erasmus Plus, participat per la UVic-UCC (a través de la Facultat de Ciències de Salut i Benestar (FCSB) i el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials), per l’IB Hochschule Berlin (Alemanya), el Karolinska Institutet (Suècia), la National University of Athens (Grècia),  i l’HCI Productions (Finlàndia).

La guia per a professionals presentada proposa elements que són clau per al suport psicosocial de les persones refugiades. Concretament fa referència als aspectes ètics i de seguretat cultural. També ensenya com empoderar les persones refugiades i les comunitats, i com desenvolupar intervencions interdisciplinàries sostenibles, sense deixar de banda la cura dels professionals psicosocials.

Segons el professor i investigador de la FCSB, Salvador Simó, que ha coordinat el projecte desde la UVic-UCC, “es tracta d’una guia molt necessària que té per objectiu entendre i abordar les necessitats psicosocials dels refugiats, i construir un argumentari sobre la cooperació interdisciplinària”. El manual es nodreix de l’experiència acumulada en diversos projectes de suport psicosocial portats a terme en diferents països des del 2015. La guia té com a marc conceptual les comunitats inclusives, enteses com a espais on tothom té dret a viure una vida plena, independentment del sexe, la raça, la religió, l’estat de salut o l’ètnia, i amb base als principis universals de justícia social, ètica i drets humans.

Una guia educativa per a universitaris i recomanacions polítiques

Juntament amb aquest manual també es va presentar una guia educativa* (educational toolbox) amb materials de formació interdisciplinària a nivell universitari per a futurs professionals de l’àmbit psicosocial.  Segons Salvador Simó, “per entrar en el camp del suport social interdisciplinari és important tenir coneixements bàsics sobre migració, cooperació interdisciplinar i suport psicosocial”. Per això, aquesta guia dona una visió general sobre les migracions globals i explica què són i com es desenvolupen les intervencions interdisciplinàries psicosocials, permet comprendre la trajectòria de les comunitats de persones refugiades i ensenya com treballar-hi.

Per últim, també es va fer públic un document amb recomanacions polítiques pel que fa a drets humans, participació ciutadania i comunitats inclusives, salut i benestar, educació, accés a ocupacions significatives, i enfocaments i solucions sostenibles.

Tots els materials es troben disponibles al web del projecte

Sobre el projecte

InterAct és un projecte Erasmus Plus finançat per la Unió Europea que ha tingut una durada de dos anys. L’any 2018 se celebrava a la UVic el kick off meeting, que donava el tret de sortida al projecte. Durant aquests dos anys s’han produït dues trobades o teaching events a Berlín i a Atenes, on han participat membres del professorat i l’estudiantat de totes les universitats del projecte. Ahir va tenir lloc l’acte de presentació de resultats, en un acte organitzat per la UVic-UCC, juntament amb la Xarxa Europea de Teràpia Ocupacional en Educació Superior (ENOTHE) i amb la col·laboració de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

Durant la inauguració de l’acte, el vicerector de Relacions Internacionals de la UVic-UCC, Josep Bau, va destacar la importància de les eines que es posen a l’abast de la ciutadania “ja que la immigració és un tema molt complex i d'una actualitat estricta i cal que l'abordem des de tots els fronts, amb totes les eines que tinguem a l'abast i amb professionals ben preparats”. Així mateix, va destacar el paper de la Universitat per afrontar aquest tipus de reptes, al·ludint a una de les finalitats establertes a les Normes d’Organització i Funcionalment de la UVic-UCC, “promoure el respecte pels drets humans, la preservació del Medi Ambient, l’Educació per la Pau i la Cooperació Internacional”.

L’acte, seguit per 116 persones de 21 països diferents, també va comptar amb una ponència de l’experta en immigració, Marlen Niubó, que van parlar del “Present i futur de la immigració a Europa”, i que va donar peu a un debat moderat pel vicerector de Recerca i Transferència de Coneixement, Jordi Collet. També es va presentar l’exposició del fotoperiodista Marc Sanyé, que es pot visitar online.

*Accés a la guia educativa: https://server3.hci.fi/interactepss/login.php

Username: Practitioner2020