Portada de la guia

Es presenta una guia per introduir la perspectiva de gènere en els projectes de recerca

29.04.2021

La Unitat de Divulgació Científica, el Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) i la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC han elaborat una guia per introduir la perspectiva de gènere en els projectes de recerca de la UVic-UCC. L’objectiu principal de la guia és fer unes pinzellades generals sobre com evitar el biaix androcèntric en la ciència i donar algunes recomanacions sobre aspectes a tenir en compte a l’hora de redactar projectes científics i tecnològics amb mirada de gènere.

La incorporació de la perspectiva de gènere al contingut dels projectes de recerca és una de les prioritats que marca l’European Research Area (ERA) i un dels reptes actuals dels equips de recerca, especialment dels àmbits de ciències i tecnologia (STEM): la recerca (treballi o no directament amb persones) no pot ser cega a les variables sexe/gènere i és un dels aspectes que es valora en l’avaluació en la majoria de convocatòries competitives.

La guia, adreçada a tota la comunitat universitària –personal docent i investigador (PDI), personal d’administració i serveis (PAS) vinculats a projectes de recerca i alumnes de doctorat, màster i grau–, es complementa amb la formació online “Aprofundint en la incorporació de la perspectiva de gènere a la recerca i la seva divulgació científica”. L’activitat, que tractarà els continguts en cinc sessions separades, es podrà recuperar properament al canal de Youtube d’UDivulga o del CEIG.

Aquesta guia té el seu origen en el taller col·laboratiu “La incorporació de la perspectiva de gènere a projectes de recerca i divulgació sobre covid-19“ que va impartir Maribel Ponferrada, doctora en Antropologia Social, el 26 de novembre de 2020. L’objectiu del taller, organitzat conjuntament per la Unitat de Divulgació Científica, el CEIG i la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC, va ser donar recursos i impulsar la incorporació de la perspectiva de gènere en projectes de ciència i tecnologia.

La guia i la formació formen part del programa UDivulga. Ciència i Societat, programa que compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) – Ministerio de Ciencia e Innovación.