última sessió de les Jornades RDI Tic Salut i Social

Es tanquen les 10es Jornades R+D+I TIC Salut i Social amb una participació de més de 700 persones

22.10.2020

Les 10es Jornades RDI TIC Salut i Social s’han celebrat en forma de quatre webinars sota el lema de ‘Transformació digital al sistema sanitari i social davant el repte de la pandèmia” i han comptat amb una participació de més de 700 persones i una vintena de ponents. La jornada que se celebrava cada any presencialment amb l’objectiu d’esdevenir un espai de coneixement i de treball compartit entre la UVic-UCC, la Fundació TIC Salut i Social i la xarxa sanitària territorial tant d'atenció primària com hospitalària de la Catalunya Central, aquest cop s’ha hagut de traslladar a la xarxa a causa de la covid-19.

Les jornades R+D+I TIC Salut i Social les coorganitza la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) a través de la Càtedra TIC Salut Social i la Càtedra Serveis Socials, sota el paraigua del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS), i la Fundació TIC Salut Social, i el suport tecnològic de Seidor, que patrocinava l’esdeveniment.

Tal com afirma la coordinadora del Centre en Estudis Sanitaris i Socials (CESS), Marina Geli, “La covid-19 ha servit per accelerar la transformació digital dels sectors sanitari i social al servei de les persones, la qual cosa ha evidenciat debats ètics entorn de la percepció dels pacients, de les famílies i dels professionals. També sobre els riscos psicosocials dels professionals”. I opina que “aquest model de jornades en línia ha permès arribar a molts professionals i intentarem extreure’n conclusions per al present i futur”.

Ètica, recerca i protecció de dades

Ahir es va celebrar l’últim dels webinars programats sobre “Ètica, Protecció de Dades i Transformació Digital en l’àmbit de la Recerca” en el qual la directora de la Càtedra de Bioètica de la UVic-UCC - Fundació Grífols, Núria Terribas, la responsable de l’àmbit de la recerca de l’Oficina del Departament de Protecció de Dades  (DPD) de Salut, Míriam Méndez, el director de l’Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), Elías Campo, i la responsable de Projectes Normatius i Estudis Jurídics de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, Cristina Dietrich, van parlar sobre l’increment dels projectes que incorporen eines tecnològiques per obtenir resultats i com la recerca en salut ha d’integrar referències que permetin als investigadors i científics calibrar els paràmetres en què es poden realitzar els seus projectes.

Concretament es va debatre sobre la necessitat d’optimitzar processos de consentiment pel que fa a les dades de les històries clíniques dels pacients i facilitar així la recollida de dades per als estudis clínics que ho requereixin. Durant la sessió també es va presentar la “Guia d’avaluació dels aspectes derivats de la normativa de Protecció de Dades en projectes de recerca”, que busca facilitar la feina als comitès de recerca que han de tractar amb la normativa ètica als seus projectes d’investigació. La sessió va ser seguida per 293 persones.

L’àmbit d’Atenció primària, l’hospitalari i el social, els altres objectes de debat

El cicle va començar el 23 de setembre amb una sessió sobre la transformació digital en l’àmbit de l’atenció primària, on es van mostrar diversos exemples de recursos TIC aplicats amb èxit a l’atenció primària, sobretot en temps de pandèmia, com ara l’eConsulta, Interactive Clinics, EcoAP o Infermera Virtual.

La següent sessió, dedicada a la transformació digital en l’atenció hospitalària, va tractar de com s’han implementat noves maneres de treballar, com ara la telemedicina, que s’ha hagut de generalitzar, per tal que els professionals sanitaris puguin interactuar a distància sense haver de reduir el ritme de visites. Alguns d’aquests exemples són l’aplicació per mòbil d’Althaia o els sistemes de suport a la decisió aplicats als radiodiagnòstics, com ESR-iGuide, utilitzat pel Consorci Hospitalari de Vic.

En la tercera sessió, dedicada als serveis socials i a l’ús de les eines digitals, es va tractar el rol de la tecnologia en el procés d’adaptació que han patit els serveis d’atenció social, proveïts majoritàriament per l’administració i entitats del tercer sector per mantenir-se com a serveis essencials.

El programa de les Jornades s’adreçava a professionals i investigadors de diferents disciplines (salut, social, tecnologia, empresa…) motivats pels àmbits de les TIC, Salut i Social, a emprenedors i a empreses d’aquests mateixos sectors, a CEO i tècnics d’entitats assistencials i a estudiants, tant universitaris com de batxillerat i cicles formatius.

A més de la UVic-UCC i la Fundació TIC Salut Social, les jornades comptaven amb el suport del Consorci Hospitalari de Vic, l’Institut Català de la Salut, la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, l’EBA Vic, l’EBA Centelles, Fundació Althaia i FORES.