Estudiants de la UVic creen una moto

Estudiants d'Automoció creen una moto elèctrica per competir a la Barcelona SmartMoto Challenge

22.10.2020

Un grup d’estudiants del grau en Enginyeria de l’Automoció de la UVic-UCC ha creat un equip per produir i crear una motocicleta off-road completament elèctrica. L’objectiu de l’equip, l’Hermod Racing Team, és competir en la categoria 10KW de la Barcelona SmartMoto Challenge, una de les competicions més prestigioses del món del motorsport al nostre país. És la primera vegada que estudiants de la UVic-UCC porten una moto a aquesta competició.

En aquesta iniciativa, els estudiants han de crear de forma autònoma i partint des de zero, una moto elèctrica totalment competitiva, comptant amb el suport i la supervisió del professorat de la UVic-UCC. El termini del projecte acaba l’agost de 2021, quan tindrà lloc la competició internacional universitària Barcelona SmartMoto Challenge al circuit de Parcmotor Castellolí. Aquesta competició, a més, se celebra juntament a altres dues: la Barcelona SmartScooter i la Formula Student Andorra, i esdevé un dels esdeveniments més multitudinaris de l’any relacionats amb l’automoció.

La passió per bandera

“La idea d’inscriure’ns en aquesta competició va sorgir de la nostra motivació i passió pel motorsport i les noves tecnologies”, expliquen els integrants d’Hermod Racing Team. Entre els molts coneixements que els membres de l’equip han desenvolupat, ells mateixos en destaquen la capacitat de treballar en equip: “Ens hem hagut d’organitzar en un grup molt nombrós perquè cadascú fes una tasca específica”, diuen. A més, creuen que de cara al seu futur, participar en aquest tipus de competicions és indispensable, perquè “t’obliga a fixar-te en tots els detalls, com la geometria de la moto, o les forces que se li apliquen amb l’energia i la velocitat”.

Un valor afegit, segons ells, també és la relació que han establert amb les empreses del sector, a l’hora de buscar finançament i patrocinis. “Estem molt contents perquè malgrat la situació de pandèmia que vivim, moltes empreses se segueixen involucrant amb aquest tipus de projectes educatius, ja sigui en forma de patrocinis o d’intercanvi de serveis”, expliquen. Per part de la UVic-UCC, el supervisor del projecte, Jesús Moreno, assegura que “l’experiència que els alumnes aconsegueixen en iniciatives com aquesta no la poden trobar enlloc més, ja que es fan seu el projecte i aprenen a ser proactius i resolutius”. Per a Moreno, és un orgull que “els estudiants participin en projectes tan autònoms, que a més tenen en compte el medi ambient i que els aporten un tipus de coneixements i d’aprenentatges que només s’adquireixen sobre el terreny”.

Hermod Racing Team és un equip multidisciplinari que treballa als laboratoris-taller d’UGranollers i que també es troba immers en altres projectes, sempre orientats a la sostenibilitat en el món de l’automoció. Els seus integrants son Pau Mariné, Marc Soto, Joan Castells, Pol Ballot, Aleix Subirà, Marc De Guirior, Alex Valverde, Adrián López i Pol Pérez.

Una setmana de passió per al motorsport

Al llarg de tota la setmana que dura la Barcelona SmartMoto Challenge, que promou el desenvolupament sostenible amb la creació de vehicles eco, es posen a prova les motos finalistes fent-los passar un seguit de controls tècnics. Entre d’altres, s’hi avaluen el nivell d’acceleració, el suport de càrrega, l’estabilitat o la frenada. El plat fort que remata l’esdeveniment és la carrera de pilotatge, que té lloc l’últim dia, una prova que, malgrat ser la més vistosa, no és la més important. Els estudiants opinen que “ser regulars en totes les proves és millor que guanyar només la carrera”.

Per tal d’aconseguir el finançament necessari per poder acabar el projecte, el grup d’estudiants ha iniciat recentment una campanya de micromecenatge a través de la plataforma GoFundMe, on tothom que vulgui pot fer una donació per contribuir al projecte. De moment, els alumnes han rebut donacions per valor de 1.345 euros, d’un pressupost total de 12.000 euros. Entre les despeses més grans que afronten figuren el desenvolupament de la part electrònica de la moto, el xassís o el carregador per a la bateria del motor.