Docència

Documental "Dones periodistes d'investigació" dels estudiants de 4t de Periodisme

Estudiants de 4t de Periodisme realitzen el vídeo "Dones periodistes d'investigació"

04.03.2021

Coincidint amb la proximitat del Dia Internacional de les Dones, els estudiants de 4t curs de Periodisme de la UVic han donat a conèixer el documental realitzat per ells mateixos titulat "Dones periodistes d'investigació". El vídeo és un treball que han realitzat de manera coral els estudiants amb la voluntat de posar en valor la feina d'un seguit de professionals especialitzades en el periodisme d'investigació o que han destacat com a reporteres en temes complexos. De 51 minuts de durada, inclou les entrevistes dels alumnes a les periodistes Glòria Serra, Tura Soler, Angela Biesot, Anna Surinyach, Anna Teixidor i a la directora del Sense Ficció, Montserrat Armengou, així com un perfil biogràfic de les periodistes històriques Irene Polo (1909-1942), Nellie Bly (1864-1922) i Anna Politkóvskaya (1958-2006). Tot treballat amb fonts documentals i personals.

Un dels objectius del projecte ha estat contribuir a sortir de la visió androcèntrica que domina la nostra societat. Per això, un cop acabat el vídeo i penjat a YouTube, se n'ha fet la difusió coincidint amb la proximitat del Dia Internacional de les Dones. El documental s'ha penjat al web del programa "Sense ficció" de TV3. També s'ha programat un visionat del vídeo el mes de març, amb el suport de la Unitat d'Igualtat de la UVIc-UCC.

Per dur a terme aquesta producció audiovisual no comercial, els 28 alumnes d'una classe hi han dedicat tot un semestre, des del setembre fins al gener, dins de l'avaluació continuada de l'assignatura Periodisme d'Investigació. La coordinació ha anat a càrrec del professor Jordi Serrat, que expressa així el sentit del projecte: "Quan jo estudiava Periodisme, a classe sempre ens parlaven de Truman Capote o de Ryszard Kapuscinski, però no gaire (o gens) de dones periodistes. Ara que soc professor, penso que cal equilibrar aquesta perspectiva. M'adono que la biografia de Nellie Bly, per exemple, és tan atractiva com la dels reporters del cas Watergate. O m'adono que, al segle XXI, Mar Cabra ha guanyat un premi Pulitzer i que, potser, és menys visible que molts altres companys (homes) de professió".