Recerca

Simulació del projecte RENE
Alumnes  participant al projecte RENE
Estudiants durant la simulació del projecte RENE

Estudiants de la FCSB participen en unes simulacions del projecte RENE per millorar la mobilitat dels pacients

27.05.2021

Millorar l'educació ergonòmica pel que fa a les transferències i la mobilitat segura de pacients en el sector sociosanitari és l'objectiu que persegueix el projecte europeu RENE (Renewing Ergonomic Education for Health Care Studients in European Higher Educations Institutions). Una de les principals accions d'aquest projecte ha sigut la realització del curs teòric online SAPHA que ja s’ha provat a les universitats participants: Turku University of Applied Sciences – TUAS, University of Tartu, ALMA MATER EUROPAEA, Instituto Politecnico de Setubal, Lietuvos Sporto Universitetas, Oulu University of Applied Sciences i la UVic-UCC. La versió final ja està preparada per ser aplicada. A més de la vessant teòrica s’ha desenvolupat la preparació de quatre classes pràctiques, simulacions clíniques i d’estades clíniques a l’entorn real. En aquest context, el divendres 19 de maig es va realitzar la prova pilot de tres simulacions que formen part del projecte RENE, en les quals van participar estudiants de diferents graus de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic-UCC. A les simulacions hi van participar els membres de l’equip RENE de la UVic-UCC –Javier Jerez, Emilia Chirveches, Eduard Minobes, Judit Rusiñol i Montse Romero, Elisabet Poyato, responsable dels Laboratoris de Ciències de la Salut, i 20 estudiants dels graus de Fisioteràpia, Infermeria i Teràpia Ocupacional de la Universitat. A l'acabar, totes les persones participants van expressar una gran satisfacció i van considerar que es tractava d'una experiència molt enriquidora, ja que es basa en un aprenentatge de caire pràctic i que simula una situació real però en un entorn segur. Un altre aspecte que van valorar molt positivament va ser l’intercanvi i l’enriquiment de compartir coneixements entre diferent disciplines sanitàries.

Satisfacció general entre PDI i estudiantat

Segons Javier Jerez, coordinador del projecte RENE a la UVic-UCC, "ha sigut una de les experiències més enriquidores que he viscut com a docent; es va crear un clima excel·lent de cooperació entre persones i disciplines, la qual cosa va ajudar a construir el coneixement i desenvolupar les habilitats clíniques de manera col·lectiva". Emília Chirveches, infermera i Cap del Departament de Ciències de la Salut Aplicades, comentava que també havia estat una experiència molt positiva, "un dia on els PDI dels graus de Fisioteràpia, Teràpia Ocupacional i Infermeria i també els i les estudiants de les tres disciplines van compartir un espai únic de simulació". I afegia: "Junts vam poder experimentar com unint el coneixement podem millorar la pràctica clínica i la seguretat dels pacients”. Segons Pol Gràcia, estudiant de Fisioteràpia, "el que més em va agradar és la col·laboració amb els graus d'Infermeria, Teràpia Ocupacional i Fisioteràpia, ja que vaig poder veure els punts de vista de cada especialitat i crec que l'experiència és més completa". Meritxell Torrents Solé, estudiant de primer curs de Teràpia Ocupacional apuntava: "Aquesta experiència m'ha aportat nous coneixements sobre la meva futura professió i m'ha fet adonar que la relació entre professional i pacient és molt important. A partir d'ara donaré importància a aspectes als quals abans no els en donava."

Una altra estudiant, Lídia Ballesteros, també mostrava la seva satisfacció per aquesta experiència: "Tenir l'oportunitat d'aprendre a través de simulacions penso que és molt enriquidor com a futura professional, ja que et permet situar-te en un context el més similar possible a la realitat. A més, va ser una experiència molt enriquidora treballar de manera conjunta amb persones d'Infermeria, Fisioteràpia i Teràpia ocupacional, ja que tots aportàvem la nostra visió, aprenent els uns dels altres i arribant a unes conclusions molt més enriquidores i completes". Laura Comas, estudiant de Teràpia Ocupacional, subratllava: “Considero que ha estat una experiència molt enriquidora, tant des de la meva perspectiva com a futura professional com per a l’aprenentatge obtingut dels debats i conceptes que es generaven entre els i les estudiants”.