Docència

Col.legi Sagrat Cor de Vic

Estudiants de Psicologia donen suport a alumnes del Col·legi Sagrat Cor de Vic amb risc d’exclusió

04.03.2021

Gràcies a un conveni de col·laboració entre el Col·legi Sagrat Cor de Vic i la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC, onze estudiants del primer curs del grau de Psicologia ajudaran els alumnes de secundària del centre que presenten algun tipus de problemàtica o bé estan en risc d’exclusió social, a aconseguir els seus objectius. Amb aquest conveni es reprèn el programa Jove x jove, que ja s’havia posat en marxa fa una dècada amb diversos centres educatius de la ciutat i que feia tres anys que es trobava inactiu.

Durant tot el semestre, aquests onze futurs psicòlegs assistiran presencialment una hora i mitja a la setmana al Col·legi Sagrat Cor amb l’objectiu de treballar aspectes relacionats amb la inclusió social, relacional i acadèmica de l’alumnat que se’ls ha assignat. També procuraran que aquests alumnes millorin la seva vinculació amb al centre, reforçant el sentiment de pertinença, per tal d’evitar conductes problemàtiques i millorar el seu rendiment acadèmic tot potenciant els hàbits d’estudi.

“És una oportunitat per als estudiants de primer curs de Psicologia de poder entrar en contacte amb la realitat de la professió”, afirma la professora de Psicologia Social i coordinadora del grau, Pilar Prat, que constata que “el projecte permet vincular la teoria i la pràctica, sempre des del guiatge, tant de l'escola com de la universitat”. Per la seva banda, el director el Col·legi Sagrat Cor, Miquel Maydeu, assegura que “emparellar aquests estudiants joves motivats i vocacionals amb alumnes que per la raó que sigui no acaben d’encaixar al cent per cent amb el sistema educatiu, és molt positiu, tant a nivell personal com a nivell acadèmic”.

Una activitat voluntària, però avaluable

Tot i que es tracta d’una activitat voluntària que, per causes de la restricció de la pandèmia s’ha obert només a estudiants residents a Osona, és una activitat avaluable i compta amb la tutorització de la professora de l’assignatura de Psicologia del Desenvolupament de primera i segona infància, Núria Padrós, i de la mateixa Pilar Prat, i compta amb el suport de Mercè Tió i Martina Pedrosa, membres del Departament d’Orientació de l’escola.

Les problemàtiques dels alumnes del centre poden ser molt diverses i “algunes són derivades de l’època de canvi que suposa l’entrada a l’adolescència, cosa que pot accentuar el risc d’exclusió social”, afirma Maydeu. El més comú són actituds de desmotivació davant el procés d’aprenentatge, problemàtiques familiars diverses, o dificultats en què l’escola pot quedar al marge. En altres casos, el que necessiten és orientació per tal de satisfer alguna motivació o simplement estructurar un mètode d’aprenentatge.

Abans de començar les sessions es fa una presentació i es proporciona als estudiants mentors un dossier amb dades bàsiques  i  objectius de treball sobre l’alumne que els serveix de punt de partida. Després de cada sessió han d’elaborar un petit informe en forma de registre, que permet al centre fer-ne el seguiment. “És una experiència que m’omple molt i m’agrada pensar que és el primer contacte real que tinc amb allò a què em vull dedicar en el futur. No obstant, també em fa respecte pel que puc significar per a aquesta persona a qui ajudo”, afirma Marc Aumatell, que ja ha fet dues sessions amb el seu alumne.

Una col·laboració conjunta que va més enllà

A més del programa Jove x Jove, el Col·legi Sagrat Cor també té altres projectes en marxa en col·laboració amb la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes. Un d’ells és el programa Vincles, per a estudiants de 3r i 4t curs de Psicologia, en què el centre ofereix 3 places de pràctiques remunerades per fer mentoria social, seguiment i acompanyament a alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. L’altre projecte és el Junts aprenem, en què tres estudiants dels últims cursos del grau de Mestre i dos estudiants d’Educació Social són contractats per fer estudi assistit als alumnes que ho necessiten. Tots tres projectes s’inclouen dins el Pla de millora d’oportunitats educatives del centre.