Docència

Estudiants del CFGS Màrqueting i Publicitat UGranollers
Professorat  CFGS Màrqueting i Publicitat UGranollers
Professorat del CFGS Màrqueting i Publicitat UGranollers

Estudiants del CFGS en Màrqueting i Publicitat presenten els seus treballs sobre igualtat de gènere en les sèries infantils

11.03.2021

Coincidint amb la proximitat del 8 de març, dia internacional de les Dones, els estudiants del primer curs del cicle formatiu de grau superior en Màrqueting i Publicitat d’UGranollers van presentar dijous passat els seus treballs sobre la igualtat de gènere en les sèries infantils de televisió, realitzats durant aquest curs, al Museu de Ciències Naturals de Granollers.

“L’objectiu del projecte era treballar l’educació mediàtica a l’aula per fomentar l’esperit crític sobre el contingut audiovisual”, afirma la professora Marta Ruiz, cap d’estudis i impulsora de l’activitat, ja que “com a futurs tècnics en Màrqueting i Publicitat que treballaran utilitzant el llenguatge audiovisual, cal que siguin crítics amb els valors que poden transmetre”. Per això es va plantejar com una activitat transversal que va involucrar dos mòduls professionals del primer curs del Cicle.

D’una banda, des del mòdul d’Investigació comercial es va fer una anàlisi de les sèries d’animació infantil, creant una metodologia pròpia i emprant tècniques qualitatives i quantitatives. També es va treballar en l’elaboració d’un informe sobre les sèries igualitàries. Per altra banda, des del mòdul "Disseny i elaboració de materials de comunicació", amb la professora Fanny Basanta al capdavant, es va treballar individualment una proposta de creació d’una icona que identifiqués aquest tipus de contingut a la pantalla. Els treballs resultants es van presentar dijous davant d’un jurat format per la docent, economista i directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic, Anna Pérez-Quintana, i la professora de la Facultat d’Empresa i Comunicació i investigadora del grup de recerca Learning, Media & Social Interactions (LMSI), Maria Forga Martel.

Les sèries infantils transmeten igualtat entre sexes?

Tot va començar quan Marta Ruiz va fer la pregunta als alumnes “Considereu que les sèries infantils transmeten igualtat entre sexes?”, la qual va ser el punt de partida del projecte. Començava així una anàlisi del contingut de les sèries d’animació infantil que s’emeten actualment en horari de màxima audiència al Canal Súper3. “Vam escollir aquest mitjà perquè considerem que és de referència per als infants catalans, amb un 0,5% de quota de pantalla el 2020, i perquè forma part de la televisió pública, que ha de vetllar per fomentar valors com la igualtat entre sexes a la infància”, afirma Ruiz.

Prèviament i per donar context a l’activitat, la directora de la Unitat d’Igualtat, Anna Pérez Quintana, va fer una xerrada sobre igualtat, coincidint amb el dia Internacional contra la violència de gènere, el novembre passat.

Voluntat de compartir l’experiència

Un cop vistos els resultats, les impulsores del projecte n’han creat una unitat didàctica que pensen compartir amb altres centres educatius de formació professional interessats tant en la temàtica com en la metodologia. També han fet arribar la proposta educativa al Canal Super3 i al Consell Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya per informar-los dels resultats i traslladar-los la proposta d’incorporar la icona igualitària.
Per últim, els alumnes han gravat un vídeo-resum de l’experiència per optar als premis EduCAC a l’escola.