Docència

Mindfulness

Estudiants d’enginyeries de la UVic trenquen estereotips de gènere gràcies al "mindfulness"

20.04.2021

La Facultat de Ciències i Tecnologia va posar en marxa a principis d’octubre el curs pilot "Mindfulness, gestió i lideratge personal per conscienciar sobre l’efecte dels estereotips de gènere". Els resultats positius d’aquesta experiència innovadora, obren la porta a plantejar la possibilitat i la idoneïtat d’incorporar intervencions d’aquesta naturalesa al currículum per tal d’oferir una formació més humanística i integral. Aquesta formació s’emmarca en una línia de recerca més àmplia duta a terme en col·laboració amb la Universitat de Wisconsin-Madison (EUA), en el marc de la neurociència computacional, en què s’estudien les bases neurofisiològiques de la meditació, tant a nivell de caracterització de l’activitat cerebral com de la seva interacció amb altres ritmes corporals.

Prendre consciència dels estereotips de gènere

El creixement de l’interès que hi ha en la societat en els àmbits TIC  i STEM (acrònim anglès per a "ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtica") contrasta amb el descens de les vocacions cientificotecnològiques entre els adolescents i, en particular, en les dones. Aquest fenomen, que es reprodueix posteriorment en l’àmbit laboral, implica que les estudiants dels graus tecnològics es desenvolupin en un context en què estan majoritàriament envoltades per homes i on els estereotips de gènere adquireixen especial rellevància. Això va portar les dues impulsores del projecte, les investigadores Laura Dempere i M. Àngels Crusellas, a proporcionar als i les estudiants d’enginyeries de la UVic eines d’autoconeixement a través d’un programa formatiu basat en tècniques de mindfulness, amb la finalitat d’ajudar-los a explorar estils de lideratge personal, generar models de relació respectuosos i facilitar eines d’autoconeixement que permetin prendre consciència sobre alguns estereotips de gènere i la seva repercussió. En aquesta formació s’hi va incloure un taller sobre gènere que es va completar amb l’assistència a la taula rodona “Art i tecnologia davant la violència de gènere”, organitzada per la Unitat d’Igualtat amb motiu del 25N, dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones.

El curs va constar de 10 sessions presencials de tres hores de durada i va permetre reconèixer tres crèdits RAC als 15 participants que s’hi van inscriure. La pandèmia, però, va fer que només es poguessin portar a terme les dues primeres sessions en format presencial, mentre que la resta es va haver de fer virtualment. Les sessions de mindfulness les va impartir Sylvia Comas, instructora certificada per la Universitat de Massachusetts, especialitzada en cursos de mindfulness dirigits a organitzacions. El taller sobre gènere el va impartir Gerard Coll-Planas, director del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG).

Resultats obtinguts

En l’avaluació de l’impacte del curs, liderada per la investigadora Sandra Ezquerra, es van tenir en compte aspectes qualitatius i quantitatius. Pel que fa als qualitatius, es demanava als interessats d’escriure una carta de motivació i expectatives del curs, respondre un qüestionari de valoració i fer un assaig sobre l’impacte obtingut, un cop el curs hagués finalitzat.

Els resultats del qüestionari van ser que un 84% dels estudiants van veure acomplertes les seves expectatives, i la majoria es mostraven d’acord o molt d’acord que el curs havia contribuït al seu creixement personal, havia millorat la relació amb les altres persones i els havia servit per mostrar-se més respectuosos. Més d’un 60% dels i les estudiants es mostraven d’acord o molt d’acord amb el fet que el curs els havia ajudat a prendre consciència sobre com els afectaven els estereotips de gènere prevalents en la societat.

Segons M. Àngels Crusellas, “el curs ha estat una molt bona experiència ja que els estudiants que hi ha participat han adquirit eines per gestionar millor les seves emocions, aconseguir una major estabilitat i, en definitiva, han aconseguit conèixer-se millor per créixer a nivell personal”.

La formació va comptar amb un ajut dels Fons de l’any 2020 del Pacte d’Estat en matèria de violència de gènere.