Internacional

Eva Espasa imparteix una conferència sobre audiodescripció a la Universitat de Harvard

14.04.2021

La doctora Eva Espasa, professora de la FETCH i coordinadora del grup de recerca TRACTE, va impartir la conferència “Translating for the Blind on Digital Platforms: Audio Description Practices in the USA and Spain” a la Universitat de Harvard, convidada per l’Observatory of the Spanish Language and Hispanic Cultures in the United States, Faculty of Arts and Sciences.

La conferència es va celebrar el 8 d’abril, de 21.00 a 22.30 pm (15.00-16.30 a Boston), en format virtual a causa de l’actual pandèmia. Va tractar l’estat de l’audiodescripció als EUA i a Espanya arran de la seva entrada a les plataformes digitals des de 2015. Va analitzar les pautes que guien aquest servei d’accessibilitat, així com la seva implantació, creixent però desigual en funció dels diferents territoris, combinacions lingüístiques i plataformes digitals. Va parar especial atenció a la descripció de la diversitat lingüística, de gènere i cultural, i es va il·lustrar amb exemples de les sèries Orange is the New Black, Unorthodox, La casa de papelMerlí.

El públic assistent comptava amb professionals de l’accessibilitat, investigadores i investigadors, i persones invidents de les dues ribes de l’Atlàntic. Al torn de preguntes es van exposar diferents reptes de l’audiodescripció, com ara les diferències en l’era analògica i digital, el futur de l’audiodescripció i també el seu ús com a servei d’accessibilitat universal, més enllà de la discapacitat sensorial.

La conferència s’emmarca en la línia de recerca Comunitat i Diversitat del TRACTE, dirigida per Espasa, i es vincula al projecte MUFiTAVi (Multilingualism in Audiovisual Fiction and its Translations for Spain on Digital Platforms, PGC2018-099823-B-I00).