Seminari del programa "Ciència accessible"

Finalitza el programa "Ciència accessible" del projecte "Biomedicina educativa" del TR2Lab

08.07.2021

Acaba de finalitzar la primera edició del programa “Ciència accessible: nous avenços científics per portar a les aules” emmarcat dins el projecte "Biomedicina educativa", nascut aquest curs acadèmic amb l’esperit de despertar vocacions científiques orientades a ajudar en actuals i futurs reptes de l’àmbit de la salut. Aquest projecte és una iniciativa del grup de recerca en Reparació i Regeneració de Teixits (TR2Lab) de la UVic-UCC en la qual col·laboren estudiants del grau en Biotecnologia de la Facultat de Ciències i Tecnologia de la UVic-UCC. que s’ha estructurat en 4 seminaris, en els quals s’ha ofert formació teòrica i pràctica als assistents.

El projecte ofereix activitats específiques per estudiants d’educació secundària (ESO), Batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS)  d’acord amb el currículum acadèmic per tal d’incidir en la seva educació científica, així com formació i materials didàctics de suport al professorat dels centres educatius sobre nous avenços científics amb la finalitat de fomentar l’interès per les professions científiques a les seves aules. En el context d’aquestes activitats s’ha dissenyat i implantat una nova web (Biomedicina educativa) a través de la qual s’ha posat en obert materials de suport al professorat per donar resposta a les noves necessitats curriculars d’ESO, Batxillerat i CFGS.

En la línia de formació de professorat, el programa "Ciència accessible" s'ha estructurat en quatre seminaris, en els quals s'ha ofert formació teòrica i pràctica a les persones assistents. Els seminaris que s'han realitzat han sigut sobre: farmactualització, a càrrec de la Dra. Ester Goutan Roura; epigenètica, a càrrec de la Dra. Laia Bosch Presegué; CRISPR, amb la Dra. Elisabet Dachs Cabanas; i ciències forenses, amb el Dr. Xavier Jordana Comín.

Degut a la situació de la pandèmia per la covid 19, aquest programa s’ha ofert en línia. Això també ha permès l’assistència de professorat de centres educatius de diversitat de comarques com el Baix Ebre, Montsià, Osona, Berguedà i Vallès Oriental. A causa del context complicat d’aquest curs, l’assistència no ha pogut ser constant en totes les sessions i s’ha mogut amb una quinzena de participants, amb professorat de l'ESO, de Batxillerat i de Formació professional. Alguns dels assistents han contactat posteriorment amb el professorat, fruit del seu interès per poder impulsar entre el seu alumnat treballs de recerca d’ESO en l’àmbit biomèdic, fet que es valora molt positivament.

El programa "Ciència accessible" és una activitat divulgativa inclosa dins el programa UDivulga. Ciència i Societat de la UVic-UCC, i compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) - Ministerio de Ciencia e Innovación. Aquesta activitat ha estat reconeguda pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya a través del Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la UVic-UCC per al professorat no universitari.

Amb el projecte "Biomedicina educativa" el TR2Lab busca contribuir a l’assoliment dels següents Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). ODS3. Salut i benestar i ODS4. Educació de qualitat.