Seminari del projecte RENE

Finalitza el projecte RENE, sobre educació ergonòmica en mobilitzacions de pacients

14.07.2022

El projecte europeu Renewing Ergonomic Education for Health Care Students in European Higher Education Institucions (RENE) arriba al seu final, i per donar a conèixer els resultats i el curs SAPHA que s’ha creat, ahir, dimecres 13 de juliol, es va fer el seminari “Nuevas tendencias para movilizar a los pacientes de forma segura”. L’acte va estar organitzat pel grup de recerca M3O i per la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic-UCC.

El SAPHA Course és un curs en anglès obert a tothom, pensat per portar-lo a terme dins les institucions, de manera que es pugui analitzar l’entorn i saber quina és la manera més adient de mobilitzar cada pacient i amb quins productes de suport. Són un total de 5 crèdits, dividits en una part teòrica i una altra pràctica: la teoria comença explicant conceptes bàsics d’ergonomia i la pràctica es basa a observar, planificar, conèixer, escollir i aplicar els coneixements adquirits. També hi ha un manual disponible que detalla com utilitzar el curs SAPHA.

Durant el seminari d’ahir es va donar molta importància al tema de la interculturalitat que ha tingut el projecte. Gràcies a la visió dels diferents països, s’ha tingut l’opció de conèixer i compartir les pràctiques més habituals de cada país. Finlàndia és el país que fa servir més productes de suport a l’hora de mobilitzar els pacients, i infermeria és la professió de l’àmbit de la salut que menys té en compte els aspectes de biomecànica en comparació amb els professionals de fisioteràpia, que ho tenen més present.

El projecte RENE ha tingut una durada de tres anys i ha estat finançat per la Comissió Europea a través de la convocatòria Erasmus+ KA Strategic Partnership per a l’educació superior. En el cas de la UVic-UCC, l’equip de recerca està format per Eduard Minobes, Judit Rusinyol, Emilia Chiverches, Montse Romero, Mireia Datsira i Javier Jerez, aquest com a investigador principal. RENE compta amb la participació de vuit organitzacions de sis països: Finlàndia, Eslovènia, Lituània, Estònia, Portugal i l’Estat espanyol.

Nou article publicat

En el marc del projecte RENE, recentment s’ha publicat l’article “Safe patient handling education: analysis from European higher education institutions” a la revista International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health. L’objectiu de l’estudi que ha originat l’article era descriure l'educació proporcionada sobre el maneig de pacients i analitzar les diferències en els plans d'estudis de diverses institucions d'educació superior a Europa. Per fer-ho es va fer una enquesta a 57 professors i professores dels 6 països participants en el projecte. Es va identificar que aquest tema no s'ensenya de manera homogènia ni suficient als graus de l’àmbit de la salut, malgrat que segons les estadístiques nacionals i internacionals, el personal sanitari té un risc molt elevat de patir trastorns musculoesquelètics, derivat principalment de pràctiques deficients en el maneig manual del pacient. Els resultats indiquen que només el 68% dels enquestats utilitza un marc de referència o guia per educar en el maneig (transferències) del pacient. A més, algunes respostes es refereixen a directrius que no són adequades com a directrius i/o no estan basades en l'evidència.

Una de les conclusions a què s’ha arribat és que es necessita un marc europeu que inclogui formació tant teòrica com pràctica per a la mobilització segura dels pacients. La inclusió de l'avaluació de riscos i els problemes de seguretat en el lloc de treball són essencials per millorar els coneixements i les habilitats de gestió de riscos i prevenir en major mesura els trastorns musculoesquelètics relacionats amb el treball.