Guanyadors de les beques
Francesc Mauri durant la conferència

Francesc Mauri tanca la Jornada del Medi Ambient a Sant Hilari

Per commemorar els dies mundials dels Boscos, de l’Aigua i de la Meteorologia, Sant Hilari Sacalm va acollir una jornada mediambiental que tocava tots tres àmbits. L’acte, a la sala Noble de l'Ajuntament, va començar amb l’exposició de resultats dels treballs de recerca becats per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la UVic-UCC i la Universitat de Girona. A més, s'hi va presentar el portal digital fontsdelesguilleries.cat i s'hi va poder escoltar una ponència de Francesc Mauri sobre el canvi climàtic.

"Quedar-se al sofà és el risc més gran"

LAbans de donar pas al geògraf i meteoròleg de TV3, el regidor de Medi Ambient, Jordi Rotllant, va reivindicar la importància del canvi climàtic i com aquest afectarà directament el nostre entorn: “No es tracta només d’estudiar el temps que farà avui o demà, sinó com serà d’aquí a deu anys. La pandèmia ens ha fet ser més conscients que com a homes som vulnerables i no podem perdre el respecte a la natura. Som una espècie més, igual que la resta d’animals".

En relació al canvi climàtic, Francesc Mauri va llançar un avís respecte a la situació crítica del planeta que va vestir d’optimisme: “Segurament arribem una mica tard, però el que podem fer és mitigar-lo”. "Hi ha qui opta per quedar-se assegut al sofà i qui per córrer riscos i ser activista, però quedar-se al sofà és el risc més gran de tots", va afegir.

Mauri es va referir a una època que es "va acabant a marxes forçades" i de com individualment es poden fer moltes coses a cost zero per contribuir-hi positivament. El meteoròleg també va proposar una gran quantitat d’idees per pal·liar els efectes del canvi climàtic: des d’apostar per energies renovables, insistir en el reciclatge, tenir en compte la climatització amb un bon aïllament de l’habitatge, exigir energia a les empreses elèctriques (i no pas la D o la G que són més habituals), i fer un consum responsable i de proximitat, entre d'altres.

La papallona del boix i l’estratègia publicitària de Font Vella

La Càtedra de l’Aigua ofereix beques dotades amb 400 euros per desenvolupar treballs de recerca de batxillerat sobre les Guilleries i el seu entorn. Ahir es van presentar els resultats de les dues recerques premiades dels estudiants Pol Riera i Laura Tornés de l’Institut Montsoriu d’Arbúcies.

D’una banda, Pol Riera va exposar “Evolució de la invasió biològica de la papallona del boix i l’estat dels boixos afectats a l’Espai Natural de les Guilleries – Savassona i al municipi d’Arbúcies”. L’alumne ha estudiat aquesta plaga en els municipis de Tavèrnoles, Sant Julià de Vilatorta i Sant Sadurní d’Osormort, i amb les dades que ha obtingut, des del 2018 al 2021, ha conclòs que “tot i que la presència de papallones del boix ha disminuït, la seva afectació és molt gran, i ha provocat pèrdua de fulles, un menor creixement i, en alguns casos, la mort de la planta”.

D’altra banda, Laura Tornés va presentar “Estudi diacrònic de les estratègies publicitàries de Font Vella”. L’alumna ha analitzat les etiquetes, els anuncis i les publicacions d’El Flabiol (una antiga publicació interna de Font Vella) i el Programa de Festa Major de Sant Hilari. Una de les conclusions a què ha arribat és que “a mesura que l’empresa s’ha anat fent gran, la publicitat ha anat creixent” i que ha guanyat pes el color blau en l’etiquetatge, el concepte de natura i puresa dels seus eslògans,  i l’ús de la llengua castellana.

Un cop finalitzades les presentacions dels estudiants, David Soler, un dels codirectors de la Càtedra de l’Aigua, va presentar el web fontsdelesguilleries.cat, que inclou fonts de tot el massís de les Guilleries i de zones del voltant. El projecte dona a conèixer tot el catàleg de fonts i té com a objectiu promocionar-ne la visita i vetllar per la seva conservació.