Antoni Portell i Francesca Davoli

Francesca Davoli i Antoni Portell presenten una comunicació al CIEI 2021

14.12.2021

Els professors del Departament de Pedagogia de la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP), Francesca Davoli i Antoni Portell, van presentar una comunicació al Congrés Internacional d’Educació i Innovació 2021 (CIEI) sobre “La coherència i la continuïtat a l’etapa 0-6 a la ciutat de Vic: relat d’una transformació en moviment”, juntament amb la directora de les Escoles Bressol Municipals de Vic, Glòria Olmos, i la directora de l’Espai Familiar Municipal el Remei, Marta Casellas. El congrés va tenir lloc a Florència els dies 13, 14 i 15 de desembre.

La comunicació es va centrar en l’experiència de transformació educativa a l’etapa 0-6 que ha tingut lloc a Vic durant el període 2015-2019, gràcies a la implicació i el compromís dels tres agents que ho han fet possible: l'Ajuntament de Vic, a través de la Regidoria d'Educació; la UVic-UCC,  tant a través de diverses professores de la FETEP com a través del Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE); i les escoles infantils i parvularis de la ciutat.

“L’experiència constitueix un clar exemple de com es pot apostar també per la transformació educativa des dels municipis, una experiència sens dubte transferible a altres localitats i que ha de servir per posar en contacte i asseure en una mateixa taula de reflexió i diàleg els diferents mestres de les escoles, avançant cap a un objectiu comú”, afirmen els autors de la comunicació. En aquest sentit, l’experiència duta a terme a Vic s’ha replicat posteriorment en diversos municipis de Catalunya i se n’han assessorat d’altres perquè ells mateixos emprenguin el camí de transformació.

El projecte ha creat un model basat en una nova manera de treballar en l'àmbit local, de compartir i crear xarxa entre centres, d'apoderar dels claustres. Tot plegat, sense renunciar a una formació adaptada a cada centre. “Es tracta d’un model progressiu que transforma els centres de baix a dalt i que demana no defallir en l’intent de continuar buscant solucions, vies i models per adaptar els centres educatius a les noves demandes de la societat”, afirmen Davoli i Portell.

Un repte que no ha estat senzill

Les mateixes autores admeten que el repte no era senzill, ja que per portar el projecte a la pràctica es van haver de mobilitzar cinc llars d’infants, onze escoles d’educació infantil i gairebé dos-cents docents. “És gràcies a la dinàmica habitual d’interacció entre la Regidoria, els centres i l’estreta vinculació de la Universitat amb els centres educatius de la ciutat, així com la dimensió de la ciutat, que ha estat possible”, afirmen. I subratllen que “va caldre posar-hi molt d’esforç, moltes hores de planificació i de dedicació per part del grup coordinador, i també molta voluntat d’adaptació a cada realitat per part de l’equip formador i comptant amb la complicitat dels equips directius dels centres i els seus docents”.

Tant des de la FETEP com des de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vic han fet una valoració molt positiva d’haver pogut presentar aquesta experiència de transformació en un congrés internacional com el CIEI, que arriba a la quinzena edició.