Docència

Héctor Ruiz

Héctor Ruiz: “Com més connexions establim amb els coneixements previs, més sòlid és l’aprenentatge”

07.07.2021

El biòleg i director de la International Science Teaching Foundation, Héctor Ruiz, va impartir, el passat 29 de juny, una conferència que a partir de la pregunta de "Com aprenem?", feia una aproximació científica a l’aprenentatge. La conferència s’adreçava al PDI i s’emmarcava dins d’una iniciativa conjunta entre el vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i el CIFE, inclosa dins del programa FORMA’T.

Héctor Ruiz és investigador en l'àmbit de la psicologia cognitiva de la memòria i l'aprenentatge i treballa en el desenvolupament de recursos educatius basats en l'evidència científica. Durant la seva exposició va parlar d’una manera amena i accessible dels diferents mecanismes cognitius que regeixen la memòria i l’aprenentatge, i va fer èmfasi en allò que aporten la psicologia cognitiva i les decisions fonamentades en l’evidència científica a la docència i, d’una manera especial, al procés d’ensenyament-aprenentatge.

El ponent va afirmar que "l’habilitat, la dedicació i la tècnica són factors de l’aprenentatge", i va referir-se a la memòria, entesa com "la capacitat que té el cervell per a aprendre qualsevol cosa". En aquest aspecte va parlar de la corba de la memòria, de la memòria  a curt termini i de la memòria de treball i va centrar la seva exposició en el fet que per a aprendre és necessari activar els coneixements previs, “ja que com més connexions establim, més sòlid és l’aprenentatge”.

Al final de la seva exposició, il·lustrada amb exemples extrets de la recerca, va referir-se als mecanismes d’estudi centrats en la pràctica massificada (intensiva) i la pràctica espaiada, i la relació que tant una pràctica com l'altra tenen amb la durabilitat i la transferència d’allò après. Segons Antoni Portell, director del CIFE “es tracta d’una conferència que de ben segur va aportar elements per incorporar a la docència amb la finalitat d’acompanyar més i millor el nostre estudiantat”.

Héctor Ruiz és autor, entre altres llibres, de ¿Como aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza, publicat per Graó i del qual se’n va sortejar un exemplar entre les persones assistents. La seva xerrada tindrà una continuació a l'octubre, quan el mateix Héctor Ruiz fara una nova conferència, aquest cop adreçada a l’estudiantat i organitzada per l’UHub i la Biblioteca, que portarà per títol Aprendre a aprendre. Estratègies d'aprenentatge basades en com aprèn el cervell.