Els investigadors ucraïnesos que treballen al CT BETA
Iryna Kohut i Mireia Canals

Investigadors ucraïnesos s’incorporen a la UVic-UCC

17.03.2022

Aquesta setmana han arribat diverses persones investigadores procedents d’Ucraïna a la UVic-UCC amb l’objectiu de poder-hi continuar la seva carrera professional i intentar restablir les seves vides al marge de l’actual conflicte bèl·lic. El Centre Tecnològic BETA ha incorporat al seu equip les primeres tres persones que han arribat d’Ucraïna després de la crida feta fa uns dies per acollir personal científic d’aquest país. En pocs dies, el que inicialment va ser una crida espontània a les xarxes socials ja s’ha estructurat en la iniciativa “Science for Ukraine”, amb vuitanta voluntaris de països d’arreu del món, una recopilació de gairebé nou-centes ofertes per a científics ucraïnesos, i milers de llocs per a estudiants de grau o màster.

En el cas del CT BETA, es tracta de dues investigadores i un investigador ucraïnesos amb una llarga experiència en l’àmbit de la tecnologia alimentària. La primera a arribar, la setmana passada, va ser Liudmyla Fihurska, de l’Acadèmia Nacional d’Odessa. Dos dies més tard van arribar Mykola Kharytonov i Svitlana Mykolenko, provinents de la Universitat de Dnipro. Per al CT BETA és una oportunitat de poder comptar, inicialment durant uns mesos, amb tres persones amb un perfil complementari al del seu equip actual. El seu coneixement en diversos àmbits de la indústria agroalimentària ha de permetre complementar algunes de les línies de treball actuals del centre, al mateix temps que plantejar noves vies de treball.

De la iniciativa “Science for Ukraine” s’han fet ressò diversos mitjans nacionals i internacionals, entre els quals la prestigiosa publicació Science Magazine, que ha publicat un article titulat “Ukrainian researchers flee trauma and terror of war”, on es descriu la situació del personal científic d’Ucraïna. En aquest article, una de les persones que se citen és Sergio Ponsá, director del CT BETA.

Una investigadora del projecte WIN

La investigadora Iryna Kohut, cap del Departament d’Innovació i Relacions Internacionals de la VG Korolenko Poltava National Pedagogical University d’Ucraïna, una de les institucions participants en el projecte europeu WIN, diumenge al vespre va arribar junt amb el seu fill Dima, d’onze anys, a Vic i també s’ha incorporat a la UVic. En la seva estada en aquesta universitat, Kohut treballarà com a project manager de dos projectes de recerca europeus KA2+: WIN i Dilectings. Precisament, el projecte de recerca WIN, que ja estaven portant a terme quatre universitats i quatre escoles europees d'Hongria, Itàlia, Ucraïna i l'Estat espanyol -on participa la UVic-UCC-, ha demanat una pròrroga d'un any, ja que a conseqüència de la situació d'Ucraïna, la seva activitat s’ha vist alterada. L’arribada a Catalunya d’aquesta investigadora ha estat possible gràcies al suport i la col·laboració inicial dels socis hongaresos del projecte WIN, que en un primer moment també la van acollir.

Kohut, que a Ucraïna combinava la tasca docent i la investigadora, aquí podrà desenvolupar una jornada completa com a investigadora, gràcies a les gestions fetes des de l’Àrea de Polítiques del Talent de la UVic. En principi la seva estada a la Universitat està fixada per a un màxim de tres anys, tot i que si la situació política a Ucraïna millora, l’opció de retornar al seu país d’origen està oberta. Aquesta feina proporcionarà a Kohut i al seu fill la possibilitat de poder-se pagar el lloguer d’un apartament que els ha facilitat l’Ajuntament de Seva, municipi on el seu fill es va escolaritzar dimarts. Aquesta investigadora ucraïnesa, de trenta-cinc anys, va haver de creuar tot Europa conduint el seu cotxe durant una setmana.

Els investigadors i les investigadores ucraïnesos que arriben a la UVic ho fan també gràcies a la campanya “Osona amb Ucraïna”, promoguda per Osona amb els Nens, que té el suport del Consell Comarcal d’Osona i diversos ajuntaments de la comarca que s’han involucrat en l’ajuda humanitària a les persones desplaçades.