Colm Tóibín
Neus Real
Joan-Elies Adell

Ja estan disponibles les sessions deI I Cicle de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris, 'El viatge experiencial'

20.01.2022

Durant els mesos de novembre i desembre passats va tenir lloc el I Cicle de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC, dedicat al tema d’El viatge experiencial. Ara es poden recuperar els enregistraments de les sessions d’aquest cicle, i les converses es recolliran en un proper volum dels Quaderns de la Càtedra Verdaguer.

El balanç que es fa des de la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC d’aquest primer cicle és molt positiu, no només per l’interès que ha generat, amb una quarantena d’assistents en directe de mitjana a les sessions, amb molta varietat geogràfica, sinó també perquè tant la proposta com el format d’entrevistes han resultat molt adients i productius. De fet, la majoria dels participants han destacat la riquesa de temes i aspectes que s’han pogut tractar gràcies al format d’entrevista, que permet conferir un ritme més àgil a les sessions.

Colm Tóibín, Neus Real i Joan-Elies Adell

Recordem que es van oferir tres trobades virtuals. La primera era una conversa entre Joan Masnou i l’escriptor i crític Colm Tóibín, que va detallar com juga en les seves obres amb la transposició dels paisatges i de les cultures irlandesa i pirinenca, centrant-se en la seva relació amb Farrera de Pallars. A la segona sessió, Pilar Godayol va conversar amb la historiadora de la literatura Neus Real sobre escriptores viatgeres, repassant molt analíticament diversos casos, des d’Aurora Bertrana, M. Antònia Salvà o Montserrat Roig fins a Mercè Rodoreda o Anna Murià. La tercera sessió va tractar sobre com es donen a conèixer llocs als quals es viatja i després s’expliquen "sentimentalment".

La conversa de Llorenç Soldevila amb el poeta Joan-Elies Adell, també autor de la Guia sentimental de l’Alguer, va transcórrer entre les seves vivències i les seves percepcions de quines emocions i sentiments són traslladables a través dels relats. En aquesta tercera sessió havia estat anunciada la participació de l’escriptor nord-català Joan-Daniel Bezsonoff, autor d’una Guia sentimental de Perpinyà, però, malauradament, motius imprevistos de darrera hora li van impedir de participar en la conversa. Totes tres sessions van resultar molt interessants.

La temàtica escollida es treballa intensament des de la Universitat perquè interessa tant a la Càtedra Verdaguer —el viatge vist des dels estudis literaris— com als grups de recerca de la UVic-UCC que s’aproximen al viatge des dels àmbits de la geografia literària, l’estudi historicoliterari o la perspectiva de gènere: es tracta del grup Textos Literaris Contemporanis: Estudi, Edició i Traducció (TEXLICO) i del Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC).

L’activitat va ser organitzada per la Càtedra Verdaguer d’Estudis Literaris de la UVic-UCC, en col·laboració amb els grups de recerca TEXLICO i GETLIHC i la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia, i va comptar amb un ajut del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per a projectes de difusió de la recerca en l’àmbit de les lletres.