Skip to main content

Docència

Dr. Javier Paricio

Javier Paricio: "Hem de donar als estudiants coses per fer, no coses per aprendre"

12.11.2020
Share

En el marc del programa FORMA’T del Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE), ahir va tenir lloc la xerrada “Redissenyant la docència en un nou context: no es qüestió de mitjans, sinó de models”, a càrrec del doctor en Ciències de l’Educació de la Universitat de Saragossa, Javier Paricio. L’acte, que va presentar el director del CIFE, Antoni Portell, va comptar amb 130 inscrits, tots ells professorat de la UVic, i s’inscriu en el Pla de Formació del Professorat de la Universitat.

Metodologies actives basades en reptes constructius i amb espais per a la interacció

El fet que la docència presencial i, per tant, expositiva hagi entrat en crisi sobretot amb l’arribada de la pandèmia, és el punt de partida del Dr. Paricio per reivindicar que cal un canvi de model educatiu. Passar de les classes presencials a les no presencials d’un dia per l’altre ha provocat que es perdessin pel camí molts aspectes que són importants, com els emocionals i afectius o d’orientació. Segons Paricio, “quan aquests aspectes es perden i ho substituïm per vídeos i càmeres, convertim les classes en mera transmissió d’informació i l’alumne se sent sol i aïllat”.

En contrapartida, proposa un canvi de model basat en metodologies actives. “Hem de donar als estudiants coses per fer, no coses per aprendre”, afirma Paricio, el qual és partidari de basar la docència en reptes o problemes que es resolguin de manera col·lectiva “i que l’estudiant noti que aquest repte és rellevant i que l’ajuda a avançar en el coneixement”. I puntualitza que el repte ha de ser “constructiu”, és a dir, que “allò que es demana a l’estudiant vagi més enllà del que està en el material de partida”. Paricio també és partidari d’oferir espais d’interacció “ja que és en grup com es resolen els grans reptes, perquè els fa resilients a les dificultats que tenen”, i afegeix que “en això el format online hi ajuda moltíssim”.

Javier Paricio Royo és doctor en Ciències de l’Educació per la Universitat de Saragossa i especialista en qualitat de l’educació superior. Ha estat director de l'Institut de Ciències de l'Educació i coeditor i coautor del llibre Cartografía de la buena docencia universitaria, d’Ediciones Narcea, on s’exposen els fonaments teòrics del Marco de Desarrollo Académico Docente.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns