Col.loqui a la Facultat de Medicina
Joan Massagué i Ramon Pujol
Vista de la sala d'actes de la Facultat de Medicina

Joan Massagué: “Gran part del càncer depèn del que envolta les cèl·lules mutades, de les quals en tenim milers cada dia al nostre cos”

31.03.2022

L’investigador del càncer i l’origen de la metàstasi Joan Massagué Soler (Barcelona, 1953), referent mundial en aquest àmbit, va parlar de la importància que ha tingut la seqüenciació dels tumors i la investigació científica en general en el col·loqui que es va fer aquest dilluns a la tarda a la Facultat de Medicina de la UVic-UCC. Massagué va afirmar que “el càncer són mutacions i abans de la seqüenciació això no ho sabíem”. Segons ell, “el cos està ple de cèl·lules que tenen mutacions; gran part del càncer depèn del que envolta les cèl·lules mutades, de les quals en tenim milers cada dia al nostre cos”. A partir d’aquí cal veure per a quines mutacions hi ha tractaments i determinar quin paper tenen en aquestes mutacions factors com la immunitat.

El farmacèutic i bioquímic va mostrar-se convençut que la seqüenciació massiva evolucionarà, “aprendrem els límits d’allò que és seqüenciable i quins paràmetres depenen del metabolisme de la persona, de la pròpia fisiologia, etc.”. Segons el ponent, “passaran uns anys en què hi haurà mètodes per pair i destil·lar tota la informació i esbrinar quina part de la informació sobre mutacions és important; seran uns anys d’anar de la confusió general a unes conclusions més clares”.

En el col·loqui, conduït per les professores de la Facultat de Medicina Cristina Cruz i Montserrat Domènech, van participar-hi professors de la UVic-UCC i estudiants que també es van interessar per la recerca. En aquest punt, Massagué va remarcar la importància “d’espavilar-se buscant sinergies i fórmules de proximitat entre les institucions, perquè no tothom ho ha de fer tot”. A més a més, segons ell, la col·laboració és imprescindible perquè la recerca cada vegada més depèn de tecnologies més cares. Amb tot, va considerar que gran part de la investigació que es pot fer amb tecnologia dels EUA es pot fer també amb tecnologia d’aquí. “L’estil de la investigació depèn més de la institució que no pas del país”, va afirmar.

Per al director de l’Sloan Kettering Institute de Nova York és molt important que la ciència s’estudiï per temes, amb les aportacions de diferents perfils professionals (doctorands, postdoctorals, investigadors, tècnics...), creant xarxa i buscant la transversalitat de les disciplines clàssiques. “Les institucions han de ser obertes i els grups s’han d’anar renovant”, va remarcar. Pel que fa a la presència de la ciència a la societat, el ponent va explicar que “una societat culta té la ciència integrada i la protegeix; les societats que més han prosperat ho han fet a través de la ciència”.

No rendir-se

Sobre la docència de la Medicina, Joan Massagué va apuntar que les diferències no depenen tant del país sinó de com s’organitza la comunitat d’ensenyants. Segons ell, “és inimaginable que hi hagi res més avançat que la digitalització que he vist en aquesta facultat; a la nostra època veies el món per un forat”. Responent les preguntes d’estudiants, el científic va defensar la figura dels mentors, els quals “són essencials, perquè t’orienten i vas fent camí sense saber-ho; un bon mentor no cal que tingui 30 o 40 anys més que tu, és algú que està uns quants anys al davant teu”. En un to motivador, i dirigint-se als futurs metges i metgesses, va suggerir-los que coneguin els seus propis talents i busquin entorns on els puguin explotar. “Cal reconèixer quan estàs davant una paret, no cal cremar la teva il·lusió, però tampoc es bo rendir-se a la primera de canvi quan no hi ha resultats”, va afegir.

El col·loqui amb Joan Massagué va tenir lloc després d’una visita a les instal·lacions de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC, acompanyat per la direcció del centre. La xerrada va estar presentada per Josep Arimany, president de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), que va fer una introducció biogràfica del ponent remarcant el seu perfil investigador i divulgador. Ramon Pujol, degà de la Facultat de Medicina, va apuntar que la Facultat de Medicina de la UVic-UCC és una facultat jove, amb il·lusió i energia, “on volem que s’hi formin metges i metgesses d’acord amb aquesta societat canviant i adaptats als temps presents i futurs”. Pujol també va apuntar que aquesta facultat té una obligació amb la recerca i que el futur Institut de Recerca i Innovació en Ciències de la Salut de la Catalunya Central (IRIS-CC) suposarà, en aquest sentit, poder fer una progressió important.

La visita i el col·loqui de Joan Massagué a la Facultat de Medicina van coincidir amb el lliurament del I Premi Ciutat de Vic, convocat per l’Ajuntament de Vic i Amics de la Ciutat-Vic, que aquest dilluns al vespre se li va fer a L’Atlàntida de Vic. L’acte va comptar amb l’assistència de la presidenta del Parlament de Catalunya, Laura Borràs; el conseller de Salut, Josep M. Argimon; la consellera d’Universitats i Recerca, Gemma Geis, i l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, entre altres personalitats de l’àmbit sanitari, polític i universitari.