Docència

Jornada sobre Les tecnologies a l'Etapa Infantil

Jornada sobre tecnologia en l’etapa infantil dins La Primavera de la Ciència 2022

Dins el marc del programa La Primavera de la Ciència 2022, impulsat pel Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia va organitzar, dissabte passat, la jornada presencial Les Tecnologies a l’Etapa Infantil, dirigida a professionals de l’educació, estudiants i famílies, que volien compartir inquietuds, dubtes i avançar en la reflexió sobre aquest tema gràcies a l’aportació de ponents amb destacada experiència en aquest àmbit.

La jornada, en la qual van participar 120 persones, va comptar amb un diàleg reflexiu a càrrec de les professores Montserrat Moix i Berta Vila-Saborit sobre com aprenen els infants, seguit d’una ponència d’Alfredo Hoyuelos, expert destacat en educació infantil a escala internacional, que va parlar sobre “Algunos usos de la tecnologia como insulto a la inteligencia infantil: peligros en la familia y la escuela”. Per altra banda, des de l’Àrea Cultural Digital del Departament d’Educació, Tona Castell va parlar de "La tecnologia com a eina d’aprenentatge", mentre que el mestre i codirector de la revista Infància, David Altimir, va pronunciar la ponència "Reflexions sobre el diàleg entre infància i virtualitat”, en la qual va explicar l’experiència portada a terme a l’escola Les Pinediques, de Taradell.

La jornada es va concloure amb una taula rodona en què els cinc ponents van poder debatre sobre les perspectives d’ús de la tecnologia en les primeres edats, les oportunitats que ofereixen, els riscos que suposen i les raons per fer-les (o no fer-les) servir. El públic, molt participatiu, va poder fer arribar als ponents moltes inquietuds, sobretot relacionades amb la formació dels mestres en aquest àmbit i la dotació per a tecnologia que reben les escoles, que no sempre s’adeqüen a les intencions dels equips, i sobre la necessitat que el diàleg continuï entre infant, educadors, famílies, mestres en formació i professorat.

Fer dialogar la tecnologia amb la vida dels infants

Dins el mateix programa, el dia 30 de març va tenir lloc una ponència d’alt contingut pedagògic, a càrrec de l’equip directriu de l’escola Altheia, de Buenos Aires, que és un centre de pràctiques internacionals dels graus de mestre de la FETEP, liderat per Maria Victoria Alfieri. La ponència se centrà en com fer dialogar la tecnologia amb la vida dels infants i com promoure la mirada creativa cap a les eines digitals. La jornada va comptar amb 180 participants.

Aquestes iniciatives es van portar a terme gràcies a les professores de la FETEP Francesca Davoli, Marta Camps, Berta Vila-Saborit, i a Mar Beneyto Seoane, amb el suport de Gemma Oriol i Antoni Portell del CIFE i la col·laboració de les estudiants de MEI Berta Suárez, Neida Vila i Marta Masaguer.