Docència

Josan Merchán presenta en unes jornades internacionals el projecte d’aprenentatge col·laboratiu entre Teràpia Ocupacional i Multimèdia

02.02.2021

El professor del grau en Teràpia Ocupacional i investigador del grup M3O, Josan Merchán, va participar dimarts passat a les I Jornadas Iberoamericanas Virtuales de Innovación Educativa Universitaria en Terapia Ocupacional organitzades per la Universdad Miguel Hernández, on va presentar el projecte d'aprenentatge col·laboratiu que porten a terme els graus de Teràpia Ocupacional i en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs, i que està coordinat també per Sergi Grau, membre del grup Digital Care. Josan Merchán va explicar l’objectiu i la metodologia del projecte, que es basa en el disseny de solucions tecnològiques en què es fa necessària la cocreació per part de professionals sociosanitaris, pacients i desenvolupadors.

L’objectiu era dissenyar i desenvolupar un prototipus tecnològic per cobrir les necessitats de diferents poblacions amb diversitat funcional. Hi van participar 27 estudiats de Teràpia Ocupacional i 18 de Multimèdia, que van formar 7 equips mixtos. Inicialment, els estudiants de Teràpia Ocupacional van fer un procés de recerca i valoració de productes existents i de les necessitats de la població diana. Posteriorment es va dur a terme un workshop per posar en comú la informació recopilada i perfilar quin tipus de producte crearien. Posteriorment, els estudiants de Multimèdia i de Teràpia Ocupacional van utilitzar la metodologia de desenvolupament àgil per crear un prototipus funcional. Per últim es van fer diverses trobades de seguiment.

Els resultats obtinguts durant els dos anys que s’ha portat a terme l’experiència han estat: una aplicació web mòbil per facilitar el seguiment del terapeuta en el tractament rehabilitador; una altra aplicació centrada en l’entrenament d’Activitats de Vida Diària (AVD) mitjançant tutorials per a cuidadors i usuaris; una aplicació web mòbil per guiar i assistir en el dia a dia les persones en fases inicials d’Alzheimer; una altra per ensenyar a usuaris i cuidadors les diferents formes de transferències a través de tutorials i, per últim, una aplicació dissenyada com a recurs complementari a la intervenció d’integració sensorial. A més, es va dissenyar un videojoc d’ordinador per a nens per aprendre la seqüenciació de les AVD i, també, un viedojoc de realitat virtual per a persones grans institucionalitzades en què se simulava un context de mercat d’un poble.

Aquest projecte col·laboratiu entre dos graus permet potenciar la metodologia de la cocreació i prepara els estudiants per afrontar els reptes que es trobaran al mercat laboral, on cada vegada es fa més necessari treballar en col·laboració professionals de diverses àrees de coneixement.